23 October 2010

politik

semalam baru aku faham maksud sebenar perkataan melayu. melayu bermasud pelarian dalam bahasa jawa. jadi, tanah melayu dahulu merupakan tanah pelarian. ok, tinggalkan yang itu. aku tau ramai melayu yang marah. marahlah, apa aku peduli...

hari ni merupakan hari terakhir perhimpunan agung umno. aku sempat tengok dalam berita tadi kawan aku berucap. namanya fathul bari, anak bekas mufti perlis satu masa dulu. malah aku berselisih dengannya waktu sedang berjalan-jalan dalam bangunan pwtc jumaat lepas. tapi dia tak perasan. dan aku pun tak sempat nak tegur kerana ramai sangat orang.





aku hormati dia dan pandangannya. namun pada aku dia tetap masih muda. dan orang muda memang cepat naik darah dan membuat keputusan terburu-buru. pandangannya tentang politik dan agama tentu saja berbeza dengan pandangan orang lain dari parti politik yang lain. kalau parti politik A menegaskan rambut adalah aurat wanita yang perlu ditutup, beliau pula pasti akan menempelak parti politik A tadi kerana menegur tak berhikmah. kesudahannya, mereka saling bercakaran dalam isu-isu mudah dan semua orang tahu.

aku cuma tertarik dengan ideanya untuk mewujudkan biro/unit ulamak dalam umno untuk menangkis fatwa/hujjah jahat pembangkang. pada aku, mungkin lebih baik wujudkan biro/unit tersebut untuk menegur pemimpin-pemimpin dikalangan mereka sendiri. pada pendapat aku lagi, usaha ini sukar untuk berjaya. dalam umno, tujuan utama berpolitik adalah untuk merebut jawatan. bukannya untuk membela bangsa melayu. kita bukannya baru lepas merdeka ataupun kita bukannya tengah menentang penjajah inggeris lagi. jadi, kuasa dan wang ringgit adalah amat penting.

lagipun, mengapa sekarang baru nak wujudkan biro ulamak ini? siapa nak mengepalainya? fathul bari? takkan ulamak yang tua-tua dalam umno nak beri laluan begitu saja? jika benar umno pentingkan agama, dah lama mereka wujudkan biro ini. bukannya sikit ustaz dan imam yang menyertai mereka. kenapa nak tunggu si fathul bari? orang mengatakan politik itu kotor, pada aku orang yang terlibat dalam politiklah yang kotor. politik tu tetaplah politik sampai bila-bila.

jika tiada kepentingan untuk diri sendiri, siapa yang nak masuk politik? cuba fikirkan sendiri.....

No comments:

Post a Comment