15 October 2010

eksiden lagi

bila satu kemalangan berlaku, perkara pertama orang akan kaitkan ialah laju. seperti kemalangan bas yang paling teruk tahun ni pada 10.10.10 hari tu. soalnya berapa laju bas boleh lari? 140km/h? 160km/h?

lagipun, pemandunya berdarah muda ke nak memecut semacam je? kadang-kadang orang kita terlalu cepat melatah dalam mencari punca sesuatu masalah. malas nak fikir panjang lalu cepat buat kesimpulan. siapa yang nak terbabit dalam kemalangan? siapa yang tak sayangkan diri sendiri?

pokoknya semua pihak nak lepaskan diri masing-masing lalu menunding jadi pada pemandu yang dah mati sebagai punca kemalangan maut. sebenarnya selain pemandu, banyak lagi faktor lain yang menyumbang ke arah kemalangan maut. betullah setiap kemalangan berpunca daripada kecuaian pemandu tapi kemalangan maut boleh dielakkan sekiranya faktor-faktor seperti keadaan jalanraya, benteng penahan tepi dan kegagalan mekanikal diambil berat.

punca yang menyebabkan kemalangan menjadi teruk di hiway utara-selatan tempohari adalah faktor jalanraya. macam mama sebuah bas boleh tercampak ke lalu bertentangan sekiranya penahan tepi (divider) kukuh? semunya nak jimatkan kos. faktor-faktor keselamatan kurang diberi perhatian. bila terjadi kemalangan maut, orang paling teruk menanggung ialah pemandu. sampai bila pun masalah ni takkn selesai...

No comments:

Post a Comment