18 October 2010

diktator pun boleh buat baik

itulah tajuk malaysiakini yang menggambarkan apa yang tersurat dan tersirat tentang pendapat mantan perdana menteri ke-4. bukan sahaja diktator, penjual dvd cetak rompak pun sebenarnya berbuat baik dengan menjadikan dvd movie atau pun software tiruan mudah diperolehi dengan harga murah.

bukan tak hormat tapi makin tua kata-katanya makin merapu. menurutnya, negara china pun boleh maju daripada negara yang mengamalkan demokrasi. soalnya, china dibandingkan dengan demokrasi mana? antartika? sudan? cuba bandingkan china dengan amerika, rakyat negara mana yang lebih baik? adakah rakyat negara china yang takde disiplin menggunakan tandas tu lebih baik? agaknya dia ingat dia bercakap dengan lembu....

sebenarnya dia mahu corak pemerintahan zaman manusia batu yang dibawanya diteruskan oleh pemimpin zaman sekarang. siapa yang tak sependapat dengannya disumbat ke dalam ISA, didera fizikal dan mental. kemudian tanpa segan silu mantan pm ini menentang cara yang digunakan amerika ke atas tahanan di tempat yang terkenal tu. beliau sebenarnya seorang yang pandai berpura-pura dan bermuka-muka. ingat budak kecil? apa budak kecik buat bila apa yang dingini tak dapat? menangis! samalah juga dengannya!

mungkin beliau terlupa bahawa zaman sekarang orang kampung sudah mampu melanggan astro. malah broadband juga boleh digunakan hampir di mana-mana ceruk di negara ni. tetapi beliau terus berfikiran bahawa melayu masih lagi tinggal di gua dan makan nasi dengan garam. mengapa?

pendapat-pendapat yang dikeluarkan beliau sangat tak relevan dalam zaman serba canggih kini. seorang manusia pada zaman kegemilangannya dihormati, ditakuti dan dikagumi langsung tak mustahil diakhir hayatnya menjadi manusia yang dihina, dijauhi dan tak diperdulikan. itulah perjalanan kisah hidup yang normal bagi seorang diktator sepertinya.

No comments:

Post a Comment