17 October 2010

makan

aku suka perjalanan jauh. terutama menuju ke utara. tak kisahlah negeri mana pun asalkan arahnya menuju ke utara. memandu memberi aku satu kepuasan dan ketenangan selain daripada keletihan. banyak yang aku boleh fikirkan sepanjang perjalanan dan aku suka memerhatikan gelagat orang.

tak berapa lama dulu waktu aku tengah lepak-lepak minum di sebuah restoran, aku terpandang gelagat seorang lelaki india. kebetulan tempat aku melepak tu terletak di kawasan belakang sekali jadi aku dapat lihat apa yang berlaku di luar. lelaki tu tengah menyelongkar tong sampah. mulanya aku ingatkan dia cari barang, tapi rupanya dia cari sisa makanan. dikumpulkannya dalam beg plastik.

tindakan refleks aku waktu tu tentulah kesian. tapi lepas tu aku fikir, tak perlu kesian. sebab aku lihat dia cukup sifat dan sihat. kenapa perlu cari makan dalam tong sampah? tuhan jadikan manusia bukan sehina tu. dia yang jadikan dirinya sendiri hina dengan memakan sampah.

lama aku perhatikan dia sampai dia pergi. memang betul, banyak makanan yang diperolehi daripada tong sampah di restoran tu. mungkin orang lain kesian kerana hidupnya susah. tapi manusia yang selalu menyalahkan nasib adalah manusia yang pentingkan diri sendiri dan malas untuk berusaha.

No comments:

Post a Comment