15 December 2010

servis

proton menyarankan pengguna supaya menggunakan alat ganti tulen untuk keselamatan diri dan kenderaan mereka. persoalannya, mengapa sekarang nak keluarkan kenyataan macam tu?

pertama, alat ganti tiruan telah lama berada dipasaran sejak keluaran model proton yang pertama lagi. sebenarnya tujuan utama proton berkata demikian adalah untuk menimbulkan suasana bimbang dikalangan pengguna supaya mereka menghantar kereta mereka ke pusat servis proton. seperti yang ramai sedia maklum, harga barang dan perkhidmatan di pusat servis proton jauh lebih mahal berbanding harga pasaran.

sebagai contoh, satu 'oil filter' yang berharga RM8 dijual pada harga RM25 di pusat servis proton. benda yang sama, jenama yang sama. itu baru contoh yang murah dah mudah. bayangkan clutch, bearing, brake dan macam-macam lagi.

ada member yang dicaj RM250 hanya untuk menukar ke empat-empat pad brek sahaja. padahal harga standard pad brake (jenis bosch - genuine parts) hanya RM55 bagi depan dan harga lebih kurang bagi pad brek belakang. takkan sampai RM250 untuk brek sahaja?




perlu diingat bahawa pusat servis proton bukanlah terdiri daripada pekerja kilang proton yang terlatih. pekerjanya kebanyakannya adalah student pratikal ataupun lepasan kolej mara. mereka ini semua kurang pengalaman dan ilmu pun tak seberapa. takkan nak serahkan nasib pada mereka?

jika kereta masih dalam warranty tak mengapa, tapi kalau dah habis warranty lebih baik hantar saja ke mekanik biasa. mereka kebanyakkannya lebih arif dan faham tentang enjin.

tak dinafikan ada sebilangan mekanik dan pusat servis biasa yang jenis sembelih pelanggan, namun itulah kelebihan apabila kita ada ilmu serba sedikit tentang kereta. bukan main ikut saja apa cakap orang.

proton telah gagal dalam strategi untuk meningkatkan penjualan kereta kini mereka beralih kepada penjualan alat ganti pula.

mereka boleh cuba mendidik pengguna untuk menghantar kereta ke pusat servis mereka tapi sampai bila? lambat laun orang akan tahu bahawa harga di pusat servis terlalu mahal. pengguna kereta proton tahu sejauh mana kualiti kereta mereka. adakah pusat servis proton dapat menawarkan kualiti servis yang lebih baik daripada mutu kereta proton tu sendiri?

apa yang penting ialah mengetahui serba sedikit tentang kereta. ilmu seperti ni kita boleh dapat kalau kita rajin berbual dengan mekanik-mekanik kereta. kalau malas, nasiblah.


No comments:

Post a Comment