20 December 2010

syiah

pelbagai cerita mengenai asal usul syiah ini. antaranya mereka (penganut Islam fahaman syiah) berpegang kepada kejadian di mana malaikat Jibrail tersalah menghantar wahyu. mereka berpendapat sepatutnya wahyu di hantar kepada saidina Ali, bukan Muhammad bin Abdullah. jadi disebabkan Jibrail lalai, maka sebab itu saidina Ali tidak dilantik menjadi nabi.

siapa sangka di negara kita pun ada penganut syiah. antara yang menarik minat orang untuk menganut fahaman syiah adalah mereka boleh mengamalkan nikah muta'ah. satu masa dulu perkara ni pernah kecoh sekejap.

negara seperti iran, syria dan lubnan mempunyai majoriti penganut syiah. mereka memang bermusuh dengan golongan sunni (ahli sunnah wal jamaah). oh, tak lupa golongan hizbullah dan hamas. mereka juga merupakan golongan syiah. sebab itulah bumi palestin tak pernah sunyi daripada konflik sesama sendiri (hamas vs fatah). dan atas sebab itu jugalah palestin kekal berperang sehingga sekarang.

ramai umat islam sebenarnya terkhilaf tentang ini dan mengagung-agungkan perjuangan mereka. pada hakikat sebenar, mereka adalah ciptaan yahudi untuk menguasai palestin. mereka bijak memainkan peranan dengan mengambil hati umat islam secara keseluruhannya melalui perjuangan mereka yang kononnya mempertahankan bumi palestin.

golongan syiah telah lama bertapak di muka bumi ni. bermakna telah lama golongan yahudi membuat perancangan yang rapi untuk mendapatkan "tanah yang dijanjikan". namun perancangan yang teliti ini bukanlah diketahui oleh semua penganut syiah kerana ramai yang sekadar mengikut saja (pak turut).

topik ni agak berat dan aku tak harap pun ada yang percaya. aku cakap sekadar apa yang aku lihat, kaji dan aku diberitahu. anggap saja dogeng, senang cerita.

bermula dengan revolusi Inggeris, Amerika dan Perancis. semuanya didalangi oleh yahudi. akhirnya mereka berjaya menjadikan revolusi Iran satu kenyataan. asalnya, imam khomeini adalah seorang manusia yang hidup berpeleseran di Perancis. beliaulah yang menumbangkan kerajaan Reza Shah Pahlavi di iran yang berfahaman sunni, melalui revolusi iran sekitar tahun 70-an dulu. di sinilah bermulanya pemerintahan syiah di iran.

isu nuklear, sekatan ekonomi dan lain-lain semuanya mainan yahudi saja. mana mungkin mereka akan menyerang sekutu kuat mereka? lihat betapa pedasnya kata-kata ahmadinejad kepada amerika. dia berani berkata demikian untuk mendapatkan sokongan orang-orang islam seluruh dunia, kononnya beliau adalah manusia paling lantang dan berani bersuara apabila berhadapan dengan amerika.

sekatan ekonomi mana yang menyebabkan rakyat iran merana? takde pun. kejayaan yahudi untuk menumbangkan kerajaan sunni saddam hussein telah menjadi kenyataan, apa lagi yang mereka bimbangkan? mereka sebenarnya telah hampir sampai kepada kemuncak semua ini.

isu ini sebenarnya ia juga berkait rapat dengan kehidupan kita jika kita ambil peduli sikit. golongan sufi di serata dunia sentiasa waspada tentang perkara ini. jangan lupa, kita adalah umat akhir zaman. zaman ni telah hampir sampai kepada kemuncaknya di mana dajjal dan imam mahdi akan muncul. yahudi menjalankan propaganda mereka dengan sungguh professional, licik dan amat halus untuk mendapatkan sokongan umat islam ke atas golongan syiah.

ada orang berkata, kenapa kita umat islam tak boleh bersatu melawan musuh-musuh islam. persoalannya, adakah ahli sunnah wal jamaah dan puak syiah tu boleh bersatu? syiah mengagung-agungkan imam hussein dan keluarga Ali. sedangkan puak sunni tetap menganggap nabi muhammad s.a.w adalah nabi dan rasul terakhir. senang cerita, puak syiah juga solat dan pergi haji ke mekah. tapi kita haram berimamkan puak syiah. syahadah mereka berbeza dengan kita. azan mereka juga berbeza. jadi bagaimana mungkin puak sunni dan syiah menganggap diri mereka bersaudara?

wujudnya syiah tu sendiri adalah untuk memecah-belahkan umat islam. bagaimana nak ubah supaya menjadi sebaliknya? kadang-kadang yang menyuruh umat islam bersatu tu main cakap ikut dan mulut je. agak-agaklah siapa yang nak disuruh bersatu tu. macam ajak kristian dan islam bersatu. tak ke lawak bodoh bunyinnye?

bila bercakap tentang ni, mari tengok di mana pula kedudukan geng-geng tabligh. mereka langsung tak ambil peduli tentang perkara ni. jadi macam mana perjuangan mereka? tiada. mereka hanya menjalankan 'tabligh' sahaja. kalau perang pun mereka tetap pergi dari rumah ke rumah untuk mengajak orang ke surau. ditakdirkan mereka terjumpa dajjal, harus juga dajjal diajak 'bertabligh' sama.

jangan marah. tu hanya perumpamaan aku saja betapa kumpulan tabligh ni tak mengambil peduli langsung permasalahan yang besar seperti ni. pada mereka, islam itu satu, tiada mazhab tertentu yang betul dan tiada pula yang salah. apa yang maulana mereka kata, itulah yang mereka terima bulat-bulat dan sampaikan pula kepada orang lain.

No comments:

Post a Comment