08 October 2011

Akhir Zaman

Agak lama aku mengikut sebuah blog yang mana memaparkan kisah-kisah yang kebanyakannya disingkat melalui tabir alam ghaib. Kemuncaknya pada hari ini apabila penutupnya telah tiba.

Agak terkejut juga kerana kisah kali ini berkait rapat dengan negara Malaysia yang tercinta. Disebalik kekhuatiran Barat dan sebilangan orang-orang kita yang percaya bahawa tahun 2012 membawa bencana besar, kisah kali ni juga tak kurang hebatnya apabila menceritakan detik-detika kehancuran/kejatuhan negara ini.

Mengikut penulis blog tersebut, huru-hara akan bermula sekitar tahun 2017 dan terus memuncak sehingga tahun 2023. Mulanya kekacauan adalah di negeri Selangor kemudian ke Kuala Lumpur dan seterusnya ke Pulau Pinang. Walaupun tidak dinyatakan secara jelas, namun ia memang mengena parti-parti yang sedia ada.

Isu ni agak sensitif kerana melibatkan agama, bangsa dan negara. Jadi sebagai bacaan ringan-ringan aku fikir tiada salahnya aku berkongsi dalam blog ni. Bermula dengan pergaduhan sesama sendiri, iaitu bangsa Melayu. Dikatakan pihak yang menjadi kambing hitam adalah pihak DAP dan pihak yang merusuh pula terdiri daripada pihak PKR.

Tidak pula dinyatakan pihak yang memulakan api perbalahan. Dalang yang terlibat menyemarakkan api permusuhan ini pula ialah Mat Sabu.

Ok, jangan marah dulu. Seperti yang aku kata ini adalah hasil daripada pihak yang membuat kajian dengan melihat disebalik tabir melalui alam ghaib. Ini adalah hasil mereka. Jangan marah kerana mereka tak suruh pun percaya hasil kajian mereka ni.

Pendapat aku begini. Memang kita sekarang diambang pergolakan politk. Masing-masingi ingin menunjukkan merekalah juara, pemenang dan berkelayakan untuk memimpin. Dalam masa yang sama ada juga pihak mengatakan sistem demokrasi ini adalah amalan Yahudi untuk menjatuhkan Islam. Zaman nabi dulu mana ada sistem demokrasi macam ni. Nabi tak berparti pun.

Pendapat ini adalah betul. Tapi dengan keadaan sekeliling yang mempengaruhi hidup kita sekarang bagaimana kita nak mengelak daripada berpolitk tanpa berparti? Apa yang kurang tepat ialah bila berparti mereka cenderung untuk memburuk-burukkan orang daripada parti lawan. Memang ini tiada dalam ajaran Islam.

Aku tak pasti Arab Saudi ada parti atau tak. Tapi mereka diperintah oleh Raja mereka sendiri. Sistem sebegini juga ada baik dan ada buruk. Tapi zaman nabi pun mana ada Raja. Pihak yang mendakwa sistem demokrasi bukan amalan Islam juga ada betulnya. Istilah demokrasi memang tiada dalam mana-mana kitab pun. Yang ada sistem syura.

Kalau cakap lebih-lebih nanti ada pula yang tanya adakah sistem Islam zaman nabi tak sesuai untuk digunapakai pada zaman ini? Letih la nak jawab. Jadi biarkan saja mereka dengan ideologi mereka.

Berbalik kepada kisah huru-hara yang akan berlaku di negara ni tak lama lagi, menurut penulis blog tersebut, ia terjadi kerana sistem politik yang kita amalkan sekarang. Aku berpendapat, sistem tak ada kena mengena pun. Yang tak betul, orangnya atau ahlinya.

Politik memang busuk dan kotor. Penyebabnya ialah ahli politik itu sendiri sambil dibantu oleh para penyokong. Pengikut menjadi terlalu taksub, fanatik dan akhirnya munafik. Tuduh-menuduh terus berlaku. Ayat Al-Quran terus disalah guna dan bermacam lagi perbuatan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seseorang yang memegang kalimah tauhid.

Tentang blog berkenaan, aku tak bersetuju dan aku tak pula membenarkan. Persoalannya melihat melalui alam yang satu lagi bererti melihat melalui alam jin. Bagaimana nak pastikan mereka yang terlibat ini tak diperdaya oleh pandangan dan permainan jin? Sedangkan sejarah pernah mencatatkan seorang abid yang beribadat beratus tahun sekalipun dengan mudah boleh tergelincir imannya. Iblis sendiri adalah bekas ahli abid dan berilmu tinggi.

Mungkin juga kita tak pernah masuk dan melalui alam jin tak tahu. Tapi kita perlu tahu, masa depan tu milik siapa dan tentulah hanya si Pemilik saja yang tahu. Kita bukan nabi yang dapat melihat jauh kehadapan melangkaui zamannya. Bukan, kita bukan insan semulia baginda SAW. Kita adalah umatnya dan baginda SAW amat sayangkan kita umatnya.

Jika mampu meneropong jauh ke depan, sila mencuba teropong 6D Sports TOTO. Kalau dapat, sedekahkan saja. Ni untuk test power betul ke tak betul pandangan yang dibuka untuk melihat ke masa depan. Berkenaan dengan Mat Sabu, aku tak boleh nak cakap apa-apa sebab aku tak kenal dia, tak pernah bercakap dengan dia, tak pernah bersalam pun dengan dia. Bukan tu saja, aku pun tak ada pengetahuan yang lebih tentang diri dia tu. Yang aku tau, dia biasa-biasa saja.

Terpulanglah. Sesungguhnya kita bertanggungjawab ke atas apa yang kita lakukan. Secara peribadi aku pernah meminta seorang yang mempunyai kebolehan untuk meninjau-ninjau tentang penulis blog ini dan ini komennya: "Mengarut...., banyak sangat bercampur dengan jin". Itu saja. Tak tahulah apa yang mengarutnya. Pandai-pandailah kita memilih jalan kita sendiri kerana kita akan bertanggungjawab ke atas apa yang kita kata dan apa yang kita lakukan akhirnya.

Sekian dulu.

*Aku tak selesa menulis dalam kereta sebenarnya.

No comments:

Post a Comment