08 October 2011

Bajet 2012

Rata-rata orang bercakap tentang Bajet 2012. Betul, bajet kali ni banyak membantu rakyat. Alhamdulillah. Pada masa yang sama ia kelihatan membantu kroni juga apabila kedai 1Malaysia diberikan subsidi untuk menjual barang pada harga 40% lebih murah daripada harga pasaran. Ini juga bagus. Yang tak bagusnya kedai runcit lain bakal lingkup jika perlaksanaannya tak dititikberatkan.



Pelbagai lapisan rakyat mendapat manfaat seperti bonus setengah bulan gaji, bayaran perkhidmatan bagi mereka yang berumur 60 tahun ke atas dimansuhkan, yuran sekolah terus dihapuskan dan mereka yang belajar daripada darjah 1 hingga tingkatan 5 mendapat RM100. Ini bagus. Banyak lain faedah yang diberikan kepada rakyat termasuk pesara.

Sayangkan kerajaan tak umumkan langkah-langkah yang bakal diambil untuk memperkasakan sumber kewangan mereka. Bajet terus defisit dengan jangkaan sekitar 4.7% daripada KDNK. Maknanya kita berbelanja lebih daripada pendapatan yang dapat dijana. Itupun kalau semuanya berjalan seperti apa yang dirancangkan. Jika ada ketirisan seperti rasuah dan sebagainya, angka tersebut adalah hanya angka semata-mata.


Walau apa pun, rakyat harus optimis. Merebut segala peluang yang ada. Salah satu sebab utama mengapa begitu banyak faedah diberikan kepada mereka dalam bajet kali ni ialah pilihanraya semakin hampir. Suara-suara rakyat yang inginkan perubahan didengari di sana sini. Syabas juga kepada PR kerana mempengaruhi (walaupun pihak kerajaan takkan mengaku) bajet kali ini. Tujuannya adalah untuk kebaikan juga. Apa salahnya. Mana yang baik untuk kita, kita ambil.


Jangan jadi macam sesetengah Melayu yang berkata, "kalau tak mau bonus, jangan ambil". Ayat ni tak relevan lagi pada waktu ini sebab minda orang ramai makin terbuka. Kenyataan tersebut hanya sesuai jika internet tiada dan majoriti rakyat masih membaca 'utusan' dan menjadikannya sebagai sumber utama maklumat mereka. Tak salah pun kalau ada yang komen, "setengah bulan je bonus?" Kita tiada hak nak mempertikaikan pendapat dia sebagai mana kita rasa dia tiada hak untuk mempertikaikan pendapat kita. Jadi, lebih baik hormat saja pendapat orang lain.

Apa pun, jadilah orang yang berfikir daripada orang yang bersyukur tak tentu pasal dengan mengikut apa saja yang diarahkan. Lihat saja bagaimana tanah Kg Baru diambil secara halus atas nama pembangunan. Jika penduduk Kg. Baru membantah, adakah mereka tak bersyukur? Kalau nak jadi bodoh memang tak salah. Tapi mengajak orang menjadi bodoh sama bukanlah satu perkara yang betul untuk dilakukan!

No comments:

Post a Comment