01 October 2011

sibuk

Jam menunjukkan dah sepertiga malam. Memanglah keadaan sunyi sepi waktu ni. Jauh disudut suatu tempat pasti ada yang tengah tidur dalam kelaparan. Dalam manusia sibuk bercakaran tentang politik dan ekonomi negara, ada yang terlupa tentang segolongan manusia yang kurang berkemampuan untuk hidup.

Ada saja anak-anak yang tak mampu lagi ke sekolah. Terpaksa mencari tin-tin kosong untuk dijual. Malah lebih teruk lagi, ada yang mungkin mencuri untuk sesuap nasi. Pasti ada walaupun negara ni kelihatan maju dan kaya.

Kadang-kala kita tak perlu pergi jauh-jauh. Jika kita amati keadaan sekeliling dan peka dengan persekitaran kita, pasti kita akan jumpa golongan ni. Cuma hati kita saja was-was dan berat untuk membantu mereka. Was-was tu ada pada sesiapa juga termasuk aku yang bercerita ni.

Bagi mereka yang ada anak dan mungkin pernah melalui zaman-zaman kemelesetan dulu pasti tahu dan faham keadaan ni. Dalam kita berlumba-lumba mengumpul kekayaan, golongan miskin sering kali ketinggalan dalam diari hidup kita. Walhal, ada hak mereka dalam harta pencarian kita. Ada yang mengeluh mereka juga susah, jadi bagaimana nak menderma?

Entahlah, masing-masing lebih faham tentang keadaan diri sendiri. Tapi aku pernah diberitahu bahawa betapa besarnya faedah bersedekah tu. Malam ni akku agak penat, jadi esok saja aku sambung tentang sedekah ni.

No comments:

Post a Comment