04 October 2011

Sunyi

Aku paling suka menulis waktu semua orang dah tidur. Sunyi. Cengkerik pun dah tidur sekali gamaknya.

Apa yang kita kejar sebenarnya dalam dunia ni? Masing-masing ada matlamatnya. Nak beli rumah, beli kereta, beli macam-macam. Tapi tu semua dunia punya hal. Selagi termampu, kejarlah. Siapa nak larang. Mereka yang rajin akan dapat habuannya. Mereka yang malas, teruslah dalam keadaan begitu. Tiada siapa yang akan mengubah nasibnya melainkan dirinya sendiri.

Tadi secara tak sengaja aku tertengok Buletin Utama. Masih lagi ada berita tentang pembuangan bayi. Kali ni lebih kejam. Bayi tu dicampak dari tingkat 2 sebuah rumah flat. Kesian, makhluk sekecil tu baru nak melihat dunia dibuang begitu saja. Aku terfikir bagaimana si mak bapak anak tu sanggup hidup dengan apa yang telah mereka lakukan. Berzina dah satu hal. Membunuh pula satu hal. Memanglah manusia tu lebih kejam daripada binatang.

Kalau diberi peluang, nak juga aku tanya depan-depan kenapa sanggup buat anak sendiri sedemikian rupa? Adakah kerana anak tu cacat? Adakah kerana ingin tutup malu? Adakah kerana desakan hidup yang semakin menghimpit? Atau adakah sebab-sebab lain yang mewajarkan tindakan sedemikian?

Mereka yang telah berkahwin tentu tahu bagaimana perasaan mengharap untuk memiliki zuriat sendiri. Bagaimana dijaga kandungan sehingga 9 bulan, diperiksa dan diberikan sepenuh perhatian sambil berharap anak dalam kandungan selamat melihat dunia ini. Tapi bagi mereka yang senang-senang 'termengandung' boleh pula tak fikirkan semua ni. Orang lain punyalah susah nak melahirkan tapi mereka yang terlanjur boleh bersalin sendiri saja walaupun dalam tandas.

Ingat! Anak haram tidak berdosa. Tapi ia memerlukan sekurang-kurangnya beberapa keturunan untuk memulihkan susur galur yang telah tercemar dengan berbuatan terkutuk ibu bapanya. Secara tak langsung, anak tu lahir ke dunia dengan menanggung sedikit sebanyak kesan perbuatan ibu bapa mereka. Paling mudah ialah malu. Seorang anak yang dilahirkan bukan melalui perkahwinan yang sah tentu akan berasa malu apabila status sebenar dirinya diketahui oleh orang lain. Ini akan mendorong lebih banyk perbuatan negatif sama ada oleh masyarakat atau anak tu sendiri pada masa depan.


Manusia adalah ciptaan Tuhan yang paling sempurna. Bukan kerana manusia mempunyai sepuluh jari ataupun rupa paras dan anggota badan yang mencukupi, tapi kerana manusia tu memiliki keseluruhan unsur alam yang tak dimiliki oleh makhluk-makhluk lain. Ini juga membawa maksud, jika ada makhluk lain yang kejam, jahat dan ganas, manusia pun boleh menjadi lebih kejam, jahat dan ganas daripada makhluk tadi. Tapi dalam masa yang sama, ada juga golongan manusia yang boleh menjadi lebih alim dan warak daripada malaikat. Malaikat tak bernafsu jadi tiada sifat 'keakuan' dalam dirinya. Tapi manusia dikurniakan nafsu. Bahagialah buat mereka yang dapat menundukkan nafsu masing-masing.




No comments:

Post a Comment