03 October 2011

sibuk 2

Seperti yang dijanjikan, aku sambung kembali kisah tentang sedekah.

Bila sebut sedekah, terbayang wang ringgit. Kenapa? Secara tak sedar, wang ringgit adalah antara benda yang kita paling sayang. Memberikan benda yang paling kita sayang kepada orang lain adalah satu perbuatan yang mulia. Apa lagi jika disertakan dengan niat yang ikhlas.

Dulu aku pernah cakap, ikhlas tu macam buang air besar. Ada orang komen suruh aku jangan samakan perbuatan yang mulia tu dengan buang air. Sebenarnya penafsiran masing-masing yang bermasalah. Dalam bahasa mudah, ikhlas tu ialah tidak mengharapkan apa-apa balasan. Kalau buang air besar, adakah kita mengharapkan apa-apa daripada apa yang kita buang? Kiasannya begitulah, yang kau pergi samakan 100% tu buat apa?

Wang ringgit dikategorikan sebagai harta. Apabila disebut harta, tentulah sayang. Nak dapatkan sesuap nasi bukanlah senang, apa lagi nak beri pada orang lain. Tapi ramai juga yang sumbangkan pakaian lusuh (2nd hand) yang nak dibuang. Katanya sedekah. Terpulanglah. Allah yang menentukan, bukan manusia.

Orang yang selalu bersedekah, insya'Allah rezekinya berkat. Selain daripada membantu golongan yang memerlukan sedekah juga adalah salah satu ubat hati. Cintakan harta samalah dengan cintakan dunia. Kalau dah cintakan dunia, jangan mimpilah nak kenal Al-Haq. Sedekah mengajar hati dan nafsu supaya berkorban, tunduk dan patuh pada perintahNya disamping mendapat pahala seperti yang dijanjikan.

Semua orang pun tahu sedekah tu amalan yang mulia. Nak cerita lebih-lebih pun benda yang sama saja. Mari bercerita dengan lebih dalam sikit.

Sedekah adalah penolak bala, pengganda rezeki dan penyubur pahala. Tak percaya? Cubalah sendiri dan lihat saja hasilnya. Ingatlah pernah satu ketika Saidina Ali pernah mempunyai 4 dirham lalu beliau menyedekahkan 1 dirham pada waktu malam, 1 dirham pada waktu siang, 1 dirhamsecara terang-terangan dan 1 dirham lagi secara diam-diam.














No comments:

Post a Comment