21 July 2012

Apa kaitannnya?

Hari pertama puasa, aku diserang sakit tekak yang menjadikan mood nak buat apa pun rasa menyampah. Semuanya berpunca daripada batuk secara tiba-tiba waktu tidur. Mungkinkah terkena angin tuju? Entahlah, tapi kalau aku dapat tau ada, pasti saja aku takkan lepaskan tuan yang menghantar tu. 

Malam tadi mimpi aku agak kelakar. Dalam mimpi pun boleh susah hati. Susah hati sebab nak kena ambil ijazah dan belajar semula dalam bidang kejuruteraan elektrik. Biasanya dalam mimpi kita akan anggap perkara tu realiti, itu yang susahnya. Kalaulah kita tahu itu mimpi, tentu kita boleh jadi macam dalam cerita Matrix. Boleh jadi Neo. 

Pada malam sebelum semua ni terjadi, kira-kira enam hari lepas, aku ada ikut jalan lama untuk ke Genting Sempah. Laluan biasa kalau aku nak minum-minum di sana. Tapi hari tu agak berlainan sebab aku terjumpa seorang lelaki yang berpakaian pelik dalam hutan tu sedang bermain kayu seperti seni silambam.


Aku bertiga waktu tu dan aku pasti semua nampak. Pakaian dia sebijik macam dalam gambar kat atas tu cuma berbaju. Tak pasti pulak aku bangsa apa sebab dalam hutan memang gelap gelita. Lagipun aku memang memandu laju waktu tu. Asalkan tak terlanggar dia, sudahlah. 

Balik saja daripada Genting Sempah malam tu, dua orang sahabat aku mula demam. Sampai la ke hari ni baru mereka ok. Bermula semalam, tekak aku pulak sakit. Hari ni terasa macam nak demam. Memang waktu tu seorang pun tak bercakap tentang perkara ni dalam kereta. Tapi bila dah sampai di Genting Sempah, saja la aku bukak cerita, tanya pada mereka kalau-kalau mereka jugak ternampak apa yang aku nampak. Memang sah semua nampak. 

Ada kaitan ke? Kenapa semua demam? Ini terlalu bagus untuk menjadi satu kebetulan. Sorang sahabat aku yang duduk di depan dah 4 hari tak buka kedai. Yang duduk kat belakang, seharian terlantar tak bertenaga. Hari ni baru aku jumpa dia tapi tak sempat nak sembang panjang. Aku pulak penat semacam petang tadi.




No comments:

Post a Comment