21 July 2012

Kemalangan

Ramai pemandu di negara ni bawa kereta macam orang bodoh. Itu pasal la kadar kemalangan sentiasa tinggi dan meningkat. Bukan semua orang yang terlibat dalam kemalangan tu bodoh kerana ada ketikanya orang bodoh yang menjadi punca mengheret orang lain terlibat sama. Ia boleh dielakkan kalau semua pemandu peka, berfikiran jauh dan menjangka apa yang tak terjangka (expect the unexpected). Daripada pengalaman aku sendiri, banyak pemandu yang aku lihat terhegeh-hegeh bila keluar simpang, nak masuk simpang pun tak bagi signal. Brek mengejut secara tiba-tiba, menukar lorong pun secara tiba-tiba, dan pelbagai lagi aksi bodoh yang mereka buat. 

Tak semestinya memandu laju tu penyumbang utama kepada berlakunya kemalangan. Pada aku, ia lebih kepada sikap pemandu yang bodoh-bodoh alang. 

Mojoriti kemalangan yang kita lihat bukan terdiri daripada kereta-kereta bermodifikasi tinggi, enjin power dan berbodykit asal Jepun. Rata-rata yang terlibat dalam kemalangan adalah mereka yang membawa keluara, kereta stendet gaban@robocop, kereta kancil pekak, van yang penuh dengan penumpang dan macam-macam lagi. Soalan pertama yang terlintas dalam kepala, berapa laju mereka ni lari? Kancil pekak pun boleh pegi 140km/h, itu kalau naik seorang. Kalau ramai, belum tentu lagi jejak 120km/h. 

Ada yang bawa bayi lagi. Takkan dia tak fikir keselamatan bayi tu dan pecut gila-gila? Nyata sekali laju bukan faktornya. Bodoh adalah faktor utama. 

Skill pemanduan jugak memainkan peranan penting. Kalau rasa tak pandai dan tak ada skill, bawak saja macam lori balak. Buat apa nak laju-laju, potong sana sini?




No comments:

Post a Comment