24 December 2012

Ikhlas

Manusia cenderung untuk menghukum daripada apa yang mereka lihat. Aku sendiri kerap kali tersasul. Menghukum orang berdasarkan apa yang kita nampak dan rasa semata-mata adalah sama seperti syak wasangka jugak. 

Seorang sahabat telah menyedarkan aku tentang perkara ni. Walaupun pada mulanya langsung tak pernah terlintas difikiran aku bahawa apa yang aku fikir selama ni jauh meleset. 

Sebagai contoh, apa perasaan kita apabila didatangi peminta sedekah waktu tengah menjamah makanan? Adakah kita beri dengan ikhlas atau kita beri sebab segan dengan orang sekililing atau kita berikan wang agar si peminta sedekah cepat-cepat beredar dari situ?

Begitulah susahnya untuk menghadirkan 'ikhlas' dalam diri ini. Aku pernah terangkan maksud perkataan ikhlas sebelum ni tapi ada yang komen tak patut. Tak kisahlah, tu pendapat masing-masing. Secara amnya ikhlas adalah memberi/melakukan sesuatu tanpa mengharap balasan apa pun.

Jadi, dimanakah ikhlas kita jika kita masih mengharapkan balasan syurga, pahala, rezeki yang banyak dan kesenangan?

Kita masih di makam orang awam....

Dan kepada sahabat yang mulia itu, terima kasih kerana mengajarkan aku sekelumit ilmu seperti ni. 

No comments:

Post a Comment