11 December 2012

Misteri Lebuhraya Karak

Ramai yang bercerita tentang misteri lebuhraya ini. Seringkali ia dikaitkan dengan kejadian-kejadian aneh hingga mengakibatkan penggunanya menghadapi kecelakaan. Mungkin benar, mungkin tidak.

Aku bercerita daripada sudut pengalaman dan pengetahuan aku.

Sejak dapat lesen P, aku telah menjadi pengguna tegar lebuhraya ni. Begitu juga dengan jalan lama Gombak-Bentong. Pukul berapa pun aku pernah lalui jalan ni. Memang menyeramkan, memang mempunyai misteri yang tersendiri. Namun, Lebuhraya Karak bukanlah satu laluan yang menyeramkan pada aku. Cuma keadaannya yang gelap kerana kiri dan kanannya hutan tebal selain tiada lampu jalan.

Ada yang bercerita tentang sebuah Volkswagen kuning yang kononnya menggangu pengguna-pengguna lebuhraya ni. Terus terang aku nafikan kerana penduduk di Bentong ni pun tak pernah jumpa. Baik pemandu bas, pemandu lori malah aku sendiri pun tak pernah nampak kelibat kereta ni.

Mungkin seperti ini kereta yang dikatakan
Lebuhraya Karak yang sedia ada dibina di atas jalan asal yang telah terbina sejak sekian lama. Terdapat dua laluan untuk ke Kuala Lumpur dari Bentong, iaitu melalui lebuhraya ni ataupun jalan lama. Laluan jalan lama tidak melalui terowong kerana ia dibina sejak sebelum zaman Jepun lagi. Menurut seorang tua yang pernah aku temui, terowong tu sengaja dibina oleh British agar mudah untuk memutuskan hubungan dengan Kuala Lumpur sekiranya Jepun datang semula. Walaupun ada alternatif jalan lama, tetapi lebih kurang 2km dari terowong, terdapat satu jambantan besi lebih kurang 80 meter yang dibina betul-betul di cerun bukit.

Inilah jambatan yang dimaksudkan

 Kedua-dua laluan ni boleh diputuskan menggunakan bom. Itu tujuannya.

Terowong Lebuhraya Karak pada zaman dulu
Pembukaan secara rasmi pada tahun 1978
Asalnya ialah dua hala satu lorong saja
Inilah salah satu pemandangan Lebuhraya Karak pada tahun 1978

Sejak ia mula dibina, sekitar tahun 1970an kalau tak silap, berbagai kisah misteri menjadi buah mulut. Laluan yang penuh liku dan selekoh serta berbukit menjadikan ia berisiko tingggi untuk mengakibatkan kemalangan. Sewaktu dibuka, laluannya cuma satu lorong ke Kuala Lumpur dan satu lorong ke Bentong. Ternyata lebuhraya ni memakan banyak nyawa. Dari jumlah kecelakaan yang meningkat inilah cerita-cerita misteri ni timbul.

Jalan lama Gombak-Bentong
Pada waktu siang, pemandangan di Jalan Lama Gombak-Bentong memang sangat menarik dan langsung tak membosankan. Pokok-pokok merimbun disepanjang jalan selain keadaan jalanrayanya yang elok, tak seperti sesetengah jalan lama di tempat-tempat lain. 

Namun pada waktu malam, ia bertukar menjadi suasana yang agak menyeramkan juga. 

Sepanjang aku memandu di kedua-dua laluan (Jalan Lama dan juga Lebuhraya Karak) aku tak pernah terjumpa apa-apa yang mereka katakan. Malah, aku tak pernah juga terserempak dengan makhluk yang menjadi buah mulut orang ramai. 

Mungkinkah ini yang dimaksudkan?

Pernah sekali saja makhluk ni mengganggu aku. Waktu tu jam 11.30 malam, hujan renyai-renyai. Aku sedang dalma perjanalan ke Genting Sempah untuk aktiviti minum dan bersembang bersama member-member. Selalunya aku tak pernah berasa apa-apa pun waktu memandu di sepanjang laluan ni. Hanya malam tu saja perasaan aku berlainan sikit. Seram sejuk. Fikiran asyik memikirkan tentang perempuan berambut panjang duduk di tempat duduk belakang. Banyak kali juga aku pandang ke arah cermin pandang belakang tu, tapi tak nampak apa-apa pun. Kelam saja.

Hantu Wanita itu Menindihku Sebelum Kabur
Lebih kurang mcm ni lah yang aku bayangkan
Makin dicuba fikrikan benda lain, makin bertubi-tubi perasaan seram sejuk menyerang aku. Aku cuba mengawal untuk tidak memandu laju kerana keadaan jalan yang licin. Lagi pun nak lari ke mana kalau 'benda' tu kejar? Sedang aku memandu, terasa benang-benang halus menerjah ke muka seperti rambut. Aku tak pedulikan pun. Dalam hati betapa aku menyumpah perkara seperti tu berlaku. Tiba-tiba, terasa bahu kanan aku dicuit kasar dari arah belakang. Aku sangat pasti ia bukan perasaan tapi kenyataan. Ah, pedulikan jalan basah. Terus aku pecut meninggalkan kawasan tu.

Waktu balik, aku ikut hiway saja. Mungkin sebab dah lama tak ikut jalan lama tu maka perasaan 'cuak' tu kembali ada. Biasanya kalau dapat lawan perasaan tu, memang tiada kejadian-kejadian pelik berlaku.

Ini yang paling ketara. Sebelum-sebelum ni hanya gnagguan seperti berdebar, demam dan sakit-sakit badan saja. Salah aku juga, berhenti merata-rata tak bertabik-tabik, kata orang tua. 

Itulah pengalaman aku sejak menjadi pengguna tegar laluan berkenaan sejak 1999. Orang lain mungkin ada pengalaman mereka sendiri. 


No comments:

Post a Comment