24 December 2012

Hati-hati


Hati-hati apabila secara tiba-tiba didatangi mimpi berupa seorang tua yang mengajarkan ayat-ayat al-quran dan tak lama kemudian mampu menjadi perawat hasil daripada bimbingan mimpi tersebut. 

Ini kerana ada segolongan jin suka tengok manusia beribadat kerananya. Bila nampak manusia yang rajin solat, sedekah dan baik hati, mulalah si jin ni akan datang mendekati. Kelazimannya adalah melalui mimpi.

Dari situ, si jin akan mengajarkan manusia ni cara-cara berubat dengan menggunakan ayat-ayat al-quran dan ramuan-ramuan tradisional yang lain. Bermula dari dalam mimpi hinggalah dia hadir apabila diseru. Pantang larang utamanya ialah tak boleh meninggalkan solat. Disamping itu diselit juga beberapa pantang-larang lain yang tanpa disedari itu adalah arahan jin.

Sekilas pandang memanglah baik. Jin menolong manusia untuk menjadi perawat, supaya manusia tu boleh menolong manusia lain dan membuat kebajikan. Tapi dimana keikhlasan amalan-amalan yang baik tadi jika dilakukan kerana takut hilang kemampuan untuk merawat? 

Secara tak langsung, kebergantungan kepada Tuhan telah hilang perlahan-lahan dan manusia telah dikaburi oleh jin sekali lagi dengan cara yang sangat halus. 

Ingatlah, dalam keadaan apa sekali pun darjat seorang manusia itu lebih tinggi daripada makhluk lain. Siapa yang israk dan mikraj? Siapa yang mampu melihat azab dan siksa kubur? Siapa yang mampu berkata-kata dengan roh dan banyak lain? Jin tak mampu lakukan itu semua. Tetapi manusia mampu. Ilmu manusia tak terbatas dengan izin Allah.

Jangan sesekali biarkan golongan jin merendahkan martabat seorang insan dengan berkahwin dengan bangsa mereka, minta pertolongan daripada mereka dengan cara akur pada syarat yang mereka tetapkan.

No comments:

Post a Comment