17 July 2013

Cinta dan Kasih

Cinta dan kasih mungkin sesuatu yang berbeza. 

Kondisi 1.

Kamu meminat seseorang, bercerita tentang segala-gala padanya, berkongsi apa saja, baik buruk kamu dia tahu. Lama-kelamaan kamu mula suka padanya dan memberanikan diri untuk meluahkan perasaan kamu kepadanya. Tetapi dia menolak. Kamu kecewa, dan perlahan-lahan perasaan suka tadi menjadi benci. Kamu harap kamu tak kenal dia. Kemudian kamu bertemu seseorang yang lain pula dan jatuh hati padanya. Kamu ulang perkara yang sama. Dia terima atau tidak, adalah suatu isu yang lain. Ini cinta.

Kondisi 2.

Kamu mungkin pernah marahkan seseorang. Bencikan seseorang tapi dia tak pernah larikan diri daripada kamu pun. Malah bila aku berjumpa dengannya, dia tetap seperti itu saja. Apa pun yang terjadi pada kamu, dia tetap sayangkan kamu. Tak pernah sekali pun dalam nafasnya, kamu tiada. Ini adalah kasih dan seseorang itu boleh jadi ibubapa kamu. 

Kondisi 3. 

Dia melarang tapi kamu buat juga. Dia menyuruh tapi kamu buat sambil lewa. Dia terus memberi walaupun kamu buat tak tahu saja dengannya. Kamu tetap meminta padanya walaupun kamu tahu kamu tak pernah berbuat sesuatu yang ikhlas untuknya. Hanya dikeranakan sesuatu barulah kamu hendak bersuara kepadanya. Sepatutnya ia adalah hubungan dua hala tapi kamu menganggapnya sebagai sehala saja. Apa pun yang kamu lakukan, dia tetaplah seperti itu dengan sifat pemurahnya. Dialah Tuhan kamu dan ini dipanggil maha pengasih. 

Kamu sentiasa belajar untuk membina hubungan dengan sekeliling kamu tapi mungkin kamu terlupa untuk meneruskan perhubungan yang sudah lama wujud dalam diri kamu.

Kesimpulannya, hiduplah dengan kasih sayang sesama manusia dan tak perlulah fikirkan tentang cinta.

No comments:

Post a Comment