29 July 2013

Syiah

Mengapa kerajaan bersungguh-sungguh hendak menfatwakan haram kepada ajaran Syiah? Ada pihak yang kata isu ni bermotif politik, apa pula yang kata buat apa nak kacau Syiah sebab mereka baik-baik saja tak buat hal pun dan beberapa lagi pendapat yang mempertikaikan usaha kerajaan tu.

Lihat di Syria, Iran, Libya dan beberapa lagi negara Arab. Apa sudah jadi? Syiah adalah satu ancaman yang paling besar sebenarnya kepada umat Islam. Ia bukan satu mazhab seperti mana pendapat seorang presiden sebuah parti yang memperjuangkan Islam di negara ini. 

Kita selalu menganggap orang-orang kafirlah (yang jelas kafirnya) yang akan memerangi umat Islam, memecah-belahkan umat Islam tapi kita langsung tak menyangka produk terbaik yahudi sendiri yang akan memerangi Islam pada akhir zaman nanti. Produk yang sangat low profile, bermuka-muka, dan sangat halus serta licik, iaitu Syiah. 

Syiahlah yang mencetuskan segala keganasan di bumi Arab atas sokongan dan bantuan Israel dan Amerika. Kebanyakan orang Islam menganggap Syiah adalah satu cabang dalam Islam cuma berbeza pendapat saja dengan ahli Sunnah Wal Jamaah. Malah ada yang mempersoalkan kenapa Syiah dan Sunnah Wal Jamaah tidak bersatu? Ini adalah pendapat mereka yang langsung tidak mempunyai pengetahuan tentang siapakah Syiah dan apakah agenda mereka. 

Amerika takkan menyerang Iran kerana mereka adalah sekutu. Mereka pandai mengaburi dunia dengan berlakon seolah-olah saling bermusuhan. Yahudi/Israel memang bijak dalam menipu. Di Palestin, Israel membunuh penduduk Islam di sana secara membuta tuli kemudian apabila pejuang-pejuang Islam bangkit sehingga roket mereka merosakkan bandar-bandar Israel, Amerika mula bercakap tentang gencatan senjata. 

Apa yang berlaku di negara-negara Arab sekarang ini adalah percaturan yahudi untuk meletakkan orang-orang Syiah ditampuk pemerintahan, agar mudah bagi mereka mempersiapkan agenda mereka dan melindungi negara mereka. 

     
Semenanjung Tanah Arab dan Israel




Lihat siapa sekeliling Israel?

Ya, tentu saja ada yang beranggapan bahawa bukan semua Syiah begitu. Kita perlu jelas apakah perkara dasar/pokok dalam fahaman Syiah? Apakah perbezaan yang sangat ketara antara Sunaah Wal Jamaah dan kesemua 12 mazhab yang ada dalam Syiah ini. 

Jika Syiah adalah satu mazhab dalam agama Islam tentulah ia sebahagian daripada Islam. Bolehkah kamu berkata seseorang yang bersyahadah selain daripada dua kalimah syahadah sebagai sebahagian daripada Islam? Bolehkah kamu berkata orang-orang yang mencerca isteri Nabi dan sahabat-sahabat Nabi sebagai sebahagian daripada Islam? Terpulanglah pada diri masing-masing kerana bagi aku, Syiah bukan sebahagian daripada Islam. Amalan mereka saja mirip Islam. 

Mereka lemah bila sedikit tetapi lihat apa yang mereka mampu lakukan bila ramai. apa jadi pada negara-negara Arab seperti Mesir, Syria dan lain-lain? Darah ahli Sunnah Wal Jamaah adalah halal bagi mereka tanpa mengira wanita, kanak-kanak atau orang tua. Tetapi mereka tetap juga laungkan Allahuakbar.

Jangan mudah terpedaya dengan golongan ini. Bukannya semua yang kerajaan kita lakukan adalah bermotifkan politik semata-mata dan bukan semua yang pembangkang katakan itu betul belaka, termasuklah parti-parti yang mempunyai tuan gurunya masing-masing. Janganlah kita terlalu melihat siapa yang berkata-kata tetapi lihatlah apa yang diperkatakannya.

Langkah mengharamkan ajaran Syiah ini adalah satu tindakan yang wajar. Ia seperti mencegah sebelum parah. 

Aku berpendapat dajjal tidak akan muncul dari kalangan bangsa musuh-musuh Islam yang nyata tapi akan muncul daripada kelompok masyarakat yang kononnya mengamalkan ajaran Islam dan ia akan mempunyai kebolehan-kebolehan yang luarbiasa (seperti sihir dan sebagainya kerana dibantu juga oleh iblis) yang menyebabkan sebahagian manusia menyangka dajjal adalah penyelamat agama Islam dan akan membawa ke jalan yang lurus. (kerana percaya dajjal adalah wali)

Benarlah kata-kata Melayu, "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh". Sesungguhnya nenek moyang kita halus benar bahasanya dan mempunyai maksud yang sangat mendalam. Janganlah kita melebih-lebih sangat dalam menegur kerajaan negara kita yang kita rasa tidak mengikut cara Islam. Kita bukan bangsa bodoh seperti yang dianggap oleh sesetengah pihak. Kita adalah salah satu negara diantara beberapa buah negara saja yang masih ada cahaya kerohanian yang wasilahnya sampai kepada Rasulallah s.a.w. 

Lebih baik hentikan saja menjaja isu-isu remeh untuk memecah-belahkan masyarakat dan lebih tumpukan kepada usaha-usaha bersama dalam memperkuatkan jati diri bangsa kita. Jangan kita jadi seperti bangsa yang berbunuhan akibat daripada perselisihan pendapat dalam beragama dan janganlah kita menjadi bangsa yang kuat mencerca sesama sendiri.

Apa pun, segala yang di atas adalah pendapat aku semata-mata. Tiada nas, tiada dalil kerana aku tak berhajat untuk membuktikan apa-apa. Sekadar bercerita saja. 





 

No comments:

Post a Comment