24 July 2013

Oh Melayu

Bila ada pihak yang menegur kenapa dibenarkan makan di Bilik Persalinan bersebelahan dengan tandas seperti ini:


Maka pasti ada juga pihak yang akan membela seperti ini:








Dan yang membela tu mesti nak pakai songkok untuk menunjukkan kemelayuannya. 

Persoalan isu ini sangat mudah; wajar atau tidak bilik seperti ini digunakan untuk makan? Anda sanggup biar anak anda makan di sini? Kenapa bila ada kaum lain mengadu, anda nak terasa? Kerana anda Melayu dan Melayu itu bagus?

Jika kita, bangsa Melayu, berkeras untuk menegakkan juga benang yang basah, adakah kita akan menjadi bangsa yang dihormati oleh bangsa lain? Sepatutnya kita perlu berlaku adil. Jika kita tidak sanggup biarkan anak-anak kita makan di tempat seperti itu maka, jangan biarkan juga anak orang lain makan di situ. Dengan ini kita akan lebih dihormati. Bukan bermakna jika kita bersetuju dengan pendapat bangsa lain kita lemah. Terima teguran dan perbaikilah. Kita akan lebih dihormati dengan cara begini.

Sayang sekali jika bangsa kita dipandang hina. Datuk nenek moyang kita telah mencipta nama sejak ratusan tahun dulu sehingga dunia kenal siapa Melayu, membina empayar yang sangat-sangat terkenal, menjadi tempat penyebaran agama Islam, berpegang kuat dengan adat dan terkenal dengan sopan-santun dan dihormati tapi bila sampai zaman kita segala-galanya punah. 

Kita hidup bukan sendirian. Janganlah nak perkauman sangat macam bangsa Yahudi pula.



No comments:

Post a Comment