16 November 2010

neo s2000


tiba-tiba nama satria neo melonjak naik dalam kejuaraan rally. rally yang dimaksudkan bukanlah WRC (world rally championship) tapi IRC (intercontinental rally challenge). mana mungkin kereta ni dapat mengatasi jentera-jentera perang dari kalangan mitsubishi dan subaru. kereta-kereta yang bertarung dalam WRC ibarat langit dengan bumi dengan kereta-kereta IRC ini.

satria neo s2000 menggunakan enjin yang menjadi kutukan ramai satu masa dulu. enjin 1.8 liter daripada renault (yang digunakan pada waja 1.8 satu masa dulu) yang telah diubah suai menjadi 2.0 liter (1998 cc). siapa sangka tanpa teknologi seperti vtec, mivec ataupun vvt-i enjin ini mampu mengerah sejumlah 280 kuasa kuda. satu kuasa yang amat tinggi pernah dihasilkan daripada enjin 4 silinder tanpa bantuan turbo.
inilah enjin yang menjadi kutukan rakyat malaysia satu masa dulu. enjin yang pernah mendiami chasis waja 1.8 sebelum keluarnya model waja campro. enjin yang sangat sempoi, siapa sangka dapat menghasilkan kuasa yang hampir sama dengan evo standard!
tapi peliknya, kenapa proton bangga sangat? enjin adalah hasil teknologi renault. brake dan lain-lain eksesori kereta tiada satu pun yang buatan proton. cuma body kereta saja daripada model satria neo. reputasi ini hanya untuk meningkatkan penjualan kenderaan mereka saja. bukan bermakna anda membeli kereta ini, prestasi dan kawalannya seperti kereta rally. jadi berbaloikah kebanggaan anda?


No comments:

Post a Comment