08 November 2010

tuah 2

dipendekkan cerita, hang tuah memiliki apa yang orang lain idamkan iaitu ilmu dunia. waktu diminta untuk merisik puteri gunung ledang, hang tuah sebenarnya telah lanjut usia pada masa tu. mengikut sumber yang satu ni, puteri gunung ledang telah pun berkahwin pada masa tu dan tak mungkin akan berkahwin lagi.

permintaan seperti 7 dulang hati nyamuk dan sebagainya adalah rekaan tun mamat semata-mata untuk mematikan niat sultan untuk memperisterikan puteri gunung ledang. dalam masa yang sama, hang tuah ingin mencari ketengan dengan menghilangkan diri daripada kesibukan dunia dan meninggalkan segala-galanya. oleh yang demikian, beliau menyerahkan keris tamingsari kepada tun mamat untuk dipersembahkan kepada sultan kononnya beliau malu untuk pulang kerana gagal memujuk puteri gunung ledang.

menarik juga. berkenaan dengan kubur hang tuah yang tidak dijumpai pula ia adalah kerana hang tuah merantu hingga ke mekah kemudian pulang ke tanah melayu dan menetap di pattani. dikatakan beliau meninggal di sana menggunakan nama lain. wallahualam.

sumber cerita ni diperolehi dengan perkhabaran daripada alam lain kepada tuan punya diri yang menyampaikan dalam blognya.

aku lebih mempercayai sumber ni daripada hikayat-hikayat yang dah tentu banyak tokok tambahnya.

apa pun terpulanglah atas diri masing-masing. aku seronok saja untuk mengetahui lebih lanjut tentang mana-mana pahlawan melayu. mereka memang handal. ilmu mereka bukan sekadar ilmu kebal sahaja tapi ilmu agama mereka juga tinggi. sayangnya kalau tersilap langkah, jadilah seperti hang jebat yang mengamuk mengikut nafsu amarahnya.

dipercayai keris tamingsari masih berada dalam simpanan salah seorang raja melayu di negara ni. tapi siapa pun tak dapat nak buktikan.

No comments:

Post a Comment