28 February 2011

siapa melayu?

maafkan aku kalau ada bangsa melayu yang marah dengan entry aku kali ni. pertama sekali aku nak tanya, bangga sangat ke jadi bangsa melayu? ketuanan melayu datang dari mana?

jika ada melayu yang menggelarkan bangsa lain pendatang, jangan marah kalau mereka juga gelarkan melayu itu pendatang. cuba kita fikir sejenak, siapa yang membuka melaka? adakah parameswara tu nama seorang melayu?

perkataan melayu bermaksud orang yang berlari atau pun lebih mudah pelarian. tanah melayu bermaksud tanah pelarian. siapa yang lari? siapa-siapa saja yang melarikan diri daripada mana-mana pihak dipanggil melayu.

"takkan melayu hilang di dunia" wajarkah untuk dibanggakan? seorang saudagar india kahwin dengan melayu, anaknya kita gelarkan melayu juga. contoh? banyak! fikir sendirilah.

jadi bangsa melayu takkan berkurang, apatah lagi hilang. itulah pencetus ataupun penyebab si tuah berkata takkan melayu hilang di dunia. ungkapan daripada seorang yang bukan melayu. siapa kata hang tuah melayu? haha....sebab hang tuah pandai cakap melayu dan ikut adat melayu maka beliau pun dipanggil melayu....

parameswara melayu, hang tuah melayu dan mamak bendahara juga akhirnya membentuk susur galur melayu. jangan marah dulu. aku pun melayu. dalam susur galur darah keluarga aku ada hubungkait darah acheh, india dan lain-lain. jadi, layaknya aku memanglah melayu. melayu adalah hasil campuran pelbagai bangsa yang akhirnya menetap di tanah air tercinta ini. inilah melayu.

lihat sejarah amerika. siapa penduduk pribumi mereka kalau bukan kaum red indian? bertuah sungguh kita sebagai melayu. bangsa lain kita panggil pendatang, tapi terlupa asal usul diri sendiri datang dari mana.

populasi negara kita masih rendah kalau nak banding dengan negara jiran seperti indonesia. jadi dah tentu indonesia wujud dulu sebelum nama tanah melayu tu sendiri wujud. siapa pendatang dan siapa pribumi sebenarnya?






1 comment: