21 February 2011

sihir

masyarakat melayu kita memang takkan dapat dipisahkan dengan perbuatan dan perkataan sihir. adakah hanya melayu saja? sebenarnya bangsa lain pun hentam sesama sendiri juga dengan menggunakan sihir. cuma bangsa melayu tergolong dalam kumpulan majoriti.

kenapa perlu ada sihir? kerana ada orang takut nak baling batu. sebab tu la bila dah baling, perlu sembunyi. orang yang melakukan sihir, tukang suruh, tukang makan upah atau pun sesiapa saja yang terlibat memang patut dibalas balik. islam tu kan adil?

aku masih dengan pendirian sihir dapat diperlahankan dan dimusnahkan terus sekiranya orang yang terlibat melakukannya dimusnahkan terlebih dahulu. jika tidak, sia-sia berubat. macam siram air kat daun keladi. sebab? orang yang melakukan sihir (tukang kasi upah & makan upah) memang bertujuan untuk menjahanamkan mangsa. tak kiralah apa jadi sekali pun. sanggupkah kita meletakkan risiko ke atas anak isteri kita?

mungkin yang tak pernah kena boleh la minta suruh sabar. sabar itu separuh daripada iman. mari kita ramai-ramai sepak mulut orang yang bercakap macam tu dan kita tengok dia bersabar ke tak. kalau betul dia sabar maka wajib bagi kita mohon ampun pada dia kerana dia bercakap tentang perkara yang mampu dia lakukan. tapi kalau dia balas balik, tu tandanya dia manusia cilaka. pandai cakap dan berselindung disebalik jubah, kopiah atau pun serban.


No comments:

Post a Comment