28 March 2011

fitnah

kita perlu ada pendapat sendiri dan yakin dengan pendapat kita. tu yang aku kira penting. dengan ini kita tak mudah goyang dengan cabaran dan berita yang mendatang kerana kita telah ada pegangan diri.

mudahnya orang mempercayai sesuatu berita tanpa asal-usul periksa walaupun mereka ni solat 5 waktu. soalnya adakah itu pengukur keimanan seseorang? belum tentu bang! tunjukkan kepada aku satu makhluk yang boleh lihat keikhlasan seseorang dalam beribadat.

alhamdulillah, setakat ni aku masih dicekalkan hati untuk mempertahankan pendapat aku daripada anasir-anasir fitnah. bodohnya mereka yang solat tapi kosong. baca al quran tapi bongok. rasa iman didada telah mantap tapi perangai lebih teruk daripada iblis.

hah! cakap pasal iblis. bukan nak membesar-besarkan iblis si laknat tu. cumanya, dia tu asalnya ahli ibadah dan berilmu tinggi. dosa dia hanya kerana tak sujud pada nabi adam. dosa manusia pula berbilang bangsa banyaknya. menduakan Allah tanpa disedari adalah pasti.

iblis tak pernah menduakan tuhannya. perlu diingat, dosa yang takkan diampunkan Allah adalah syirik. jelaslah bahawa manusia lebih hebat jahatnya daripada si iblis. tapi dalam masa yang sama manusia boleh menjadi lebih mulia daripada malaikat. kenapa? sebab malaikat tiada nafsu jadi tiadalah mereka membuat dosa. manusia pula dikurniakan pelbagai jenis nafsu tapi masih mampu mentauhidkan Allah. kan hebat manusia ni. itu pasal manusia dijadikan sebagai khalifah, bukan malaikat.

sudah-sudahlah bab fitnah-memfitnah ni. letaklah seburuk mana pun fitnah tapi kalau Allah lindungkan juga bagaimana? belajar daripada sejarah nabi kita. baginda pun difitnah juga. andaikata kita ditakdirkan hidup pada zaman nabi membawa ajaran islam, adakah kita orang yang akan mengikuti baginda atau kita akan ikut abu lahab? tepuk dada, tanya iman la brader.

No comments:

Post a Comment