19 March 2011

berita mengarut

satu benda yang perlu kita fikir dan teliti betul-betul. mulut pandai bercakap, kalau terima berita selidik la betul-betul baru percaya. tapi bila terjadi dalam kehidupan tak pulak diamalkan melainkan bila terkena batang hidung sendiri.

nah!


surat khabar ni memang femes dengan berita-berita hangat. tapi melalui pengalaman aku sendiri, berita betul kurang daripada 10% je.

contohnya berita kat atas ni. aku bukan nak sebelahkan sangat tok belagak sebab takde komisyen pun untuk aku kalau bela dia. cuma aku rasa terpanggil untuk cerita skit sebab aku dah jumpa dia pun. tapi kalau nak kata dia sesat baca yasin cara undur, ramai je yang buat cara tu. haron din, ismail kamus, tok-tok kiyai semua ada buat. yasin 7 mubin dikatakan yasin mengundur. bongok punya harian metro.

maklum la nak sedapkan berita. laris sikit. jual fitnah, kasi anak bini makan. semua keje melingkupkan orang lain.

nak tau kes aku apa pulak? dulu aku ada buang patung tanah liat yang aku bungkus elok-elok dengan kain kapan. siap lumur dengan air lumpur lagi. tujuannya saja-saja je. aku letak dalam bonet saga aku. agak lama jugak la. 2 bulan lebih. tiap kali aku buka bonet tu waktu malam, aku sendiri macam seram jugak tengok 'mayat kecik' tu. lalu satu hari lepas menghantar member aku balik ke rumah dia waktu tengah malam, aku pun stop tepi jalan taman perumahan tu. kebetulan kawasan tu cerah, jadi aku berani la skit untuk berhenti dan buang benda alah tu. aku campakkan aje ke tepi jalan.

esoknya satu taman tu kecoh kononnya ada orang buang janin. isteri member aku la cerita kat member aku. dia pulak sampaikan pada aku. tiba-tiba aku teringat tentang benda yang aku buang malam sebelumnya tu. aduh....! jadi kes polis terus. siap hantar di hospital untuk dibedah siasat. mujur polis kata ni mainan budak-budak untuk menakut-nakutkan orang je. kes ditutup. wah, lega aku.

esoknya pulak nak tau harian metro tulis apa? satu kawasan perkuburan lama ditemui di taman perumahan. satu janin dikeluarkan dan didapati menyerupai 'mayat kecil' yang digunakan untuk upacara vodoo.

kan ke mengarut. aku yang buat, aku la lebih tau. aku pun tak perasan rupanya aku pegi campak benda alah tu kat gerai makcik jual goreng pisang. kecoh la dia tentang ada orang nak anaiya kedai dia. entah berapa bomoh dia jumpa nak tawarkan balik 'sihir' tu.

masa tu aku faham harian metro ni macam mana. mereka jual fitnah. hanya orang-orang yang suka dengan fitnah je baca paper tu. mereka bukan nak fikir/siasat pun betul ke tak berita tu. terima bulat-bulat je.

jadi, tu pasal la aku rasa terpanggil untuk bercerita sikit tentang isu semasa baru yang keluar dalam berita fitnah tu. bukan aku ada kena-mengena dengan tok belagak tu pun. mungkin dia belagak sangat dan tuhan nak uji dia. nasib badan le.

surat khabar tu kecik, warna menarik & nampak macam padat. tu pasal orang suka beli. tapi berita dalam tu memang penuh dengan fitnah. sebab tu dia lain daripada yang lain.

tentang boleh scan orang mana ahli syurga neraka tu tokok tambah je untuk menyedapkan jalan cerita. cari balik paper tu dan baca ada tak komen daripada pihak jais atau jakim. haram takde. diaorg tulis untuk buat paper laris je.

dah la. sampai bila nak solat tunggang terbalik tapi fitnah pun kita tolong sebarkan? solat pekejadahnya....!

No comments:

Post a Comment