11 June 2011

Cuti hujung minggu

Hari ni tiba-tiba jadi rajin sikit. Check Waja, ada terperasan air radiator leaking. Check pulak kat reservation tank. Memang hampir kering. Nasib baik check, kalau tak letih la nanti nak kena tukar itu ini.

Waktu tukar enjin hari tu aku guna coolant biasa yang warna hijau tu. Cuba teka apa jadi? Tangki radiator ada karat sikit. Air hijau ternyata tak berguna langsung. Tipu. Claim antikarat, entah-entah pewarna minuman jek. Apa lagi, terus pergi HinTac beli coolant Toyota 2 botol. Silikon untuk lekatkan gasket aku dah ada, jadi aku terus gunakan pada host yang ada leaking tu. Harap-harap bertahanlah sebab VR$ aku pakai pun takde masalah. Kereta tu stok lenjan kaw-kaw punya.

Waktu rev tadi ada sikit asap putih. Bila dah lama, takde. Lega, kalau tak confirm piston ring out ataupun valve seal bocor. Isnin ni cadangnya nak hantar kereta pergi Puspakom untuk tukar nombor enjin. Semoga menjadi sebab sebelum ni dah berapa kali tangguh.

Sementara tu VR4 dan 4G15 perlu dipastikan berada dalam keadaan yang baik. Incase kalau apa-apa senang. Terus bawak saja. Tak payah nak check itu ini. Terus-terang aku katakan, enjin 4G15 tu memang takde masalah langsung. Lama dah aku tak buat major repair. Pandu pun terasa sedap lagi. Cuma, pickup kurang. Gear 5 pulak ada hal sikit. Mungkin lepas tukar minyak gear ok la kot.

VR4 pulak baru lepas diwelding paip ekzos yang bocor. Terkejut jugak aku tengok saiz paip yang besar tu. Rasa-rasa ada dalam 3 inci. Boleh tahan.



No comments:

Post a Comment