25 June 2011

BERSIH

Topik paling hangat ialah perhimpunan BERSIH 9 Julai nanti. Ramai yang akan jayakan perhimpunan ni dan polis pun akan cuba gagalkan mereka. Macam biasa, beberapa siri tangkapan telah dibuat dan akan terus dibuat. Kita tak perlu risau kerana taktik sebegini telah biasa digunakan oleh beberapa negara di dunia ini untuk mengekalkan pemerintah mereka. Terpulang, aku tak kata aku sokong dan aku juga tak bantah. Mungkin kamu fikir aku dok tengah. Mungkin kamu menghukum aku tiada pendirian. Mungkin kamu betul, mungkin kamu salah. Kamu menghukum aku, kamu Tuhankah?


Dalam pada mengaturkan perhimpunan ni terdapat juga rakan-rakan dan mereka yang beria-ria akan turun mengajak rakan seperjuangan yang lain. Yang mana tak pergi, seperti biasa akan dibahasakan dengan kata-kata sinis. Ingat, negara belum lagi bertukar pemerintah. Kamu jangan cuba nak jadi mahaFIRAUN nak paksa orang pergi kalau mereka tak nak atau tak boleh pergi! Jangan jadi bangsat! Kamu nak berjuang dengan cara kamu, silakan. Mereka ada cara mereka sendiri untuk berjuang.

Bukan semua boleh turun. Bagi mereka yang kakitangan kerajaan, berkeluarga, ataupun pelajar, keutamaan perlu ditentukan. Turun berhimpun atau berhadapan dengan tindakan di pejabat atau institusi pengajian? Bukan soal takut tapi lebih kepada masa depan. Betul, pergi berdemo juga melibatkan soal masa depan. Tapi kita bukan pergi berperang nak lawan Yahudi, mangkuk! Kita bukan menentang orang yang nak tembak kita waktu sedang bersolat di masjid. Kita nak menyatakan pandangan dan hak kita saja. Ada sesetengah orang tak sanggup mengambil risiko dan memilih untuk tidak pergi berhimpun. Jadi jangan kamu hina mereka. Bukan kamu yang beri makan kepada mereka. Ingat! Belum apa-apa kamu dah sombong. Adakah kamu tahu hati hati mereka? Adakah kamu tahu sokongan mereka kepada apa yang kamu perjuangkan? Adakah kamu tahu dan sedar bahawa doa mereka bersama kamu?

Kamu berjuang, mereka juga berjuang. Mereka juga menyokong kamu tapi kamu? Jangan meremehkan bagaimana caranya mereka berjuang. Mereka dan kamu tentu saja tak sama. Mengapa tak mengambil jalan tengah? Mengapa perlu mencari sebab untuk memulakan api perbalahan sesama sendiri. Sebab tu aku kata, kamu jangan jadi bodoh. Kamu mahu turun, silakan. Bukan semua orang berani dan hero seperti kamu.


Ingat, perjuangan kita mungkin sama tapi cara kita belum tentu sama. Jangan meremehkan orang lain yang satu perjuangan dengan kamu kerana ia hanya akan menyalakan api persengketaan sesama sendiri. Berfikir ikut akal, bukan hati, perasaan dan kepala lutut!

No comments:

Post a Comment