12 June 2011

Komunis

Aku sentiasa memikirkan komunis itu jahat waktu bersekolah hinggalah dewasa ini. Dari mana aku tau? Dari subjek sejarah yang diajar di sekolah dan buku-buku sejarah lain. Ketuanya ialah Chin Peng, seorang Cina. Mereka kata komunis tak percaya tuhan.

Dalam masa yang sama, aku belajar sejarah (tak ingat tingkatan berapa punya buku), komunis adalah satu fahaman yang menyamaratakan hak-hak rakyatnya. Ah, pening la aku. Mana satu betul, mana satu salah. Tak lama lepas tamat sekolah aku berjumpa dengan seorang hamba Allah pula dan bercakap-cakap tentang hal ini. Waktu tu katanya siapa yang menentang Inggeris atau askar mereka digelar komunis. Betul juga sebab waktu tu semua gerakan yang menuntut kemerdekaan diharamkan dan pengikutnya ditangkap. Mereka ni digelar komunis. Yang terlepas tinggal dalam hutan dan bergerak secara gerila. Tapi mereka ramai juga yang Melayu. Jadi, Mat Kilau, Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain komunislah? Hah, bercanggah dah kat situ.


Dari mana mereka dapat senjata, bom, dan segala kemudahan perhubungan? Siapa yang sedekah? Tak mungkin mereka berjaya tanpa bantuan dan sokongan orang awam pada waktu tu. Maknanya perjuangan mereka mendapat sambutan. Kalau mereka tak percaya tuhan, takkan orang Melayu pun sokong mereka pada waktu tu?

Ini semua gimik & penipuan saja daripada pihak penjajah. Akhirnya mereka berjaya membuat bangsa kita memandang serong perjuangan orang-orang seperti Shamsiah Fakeh dan rakan-rakan. Entahlah, tapi datuk dan nenek aku pernah kata komunis jahat. Tapi mereka tak pernah pun kena kacau dengan komunis. Cuma kawan datuk aku pernah kena tembak dengan komunis waktu naik basikal. Tembak curi.

*Datuk aku dulu special constable.

No comments:

Post a Comment