09 June 2011

Melayu bertuah

Mengapa Malaysia? Waktu aku sekolah menengah dulu aku tak pernah ambil kisah pun tentang sejarah. Negara kita pernah digelar Semenanjung Emas. Kenapa? Kenapa sebagai rakyat Malaysia aku rasa biasa saja. Kadang-kala aku rasa Alaska atau Antartika lebih menarik daripada Malaysia.


Kenapa Melaka begitu popular sedangkan meriam pun tak ada? Entahlah. Aku pun tak pasti. Yang aku tau, negara ni pernah menjadi terkenal satu masa dulu. Sangat-sangat terkenal. Tapi ada sesentegah pengkaji sejarah terlalu taksub dalam cerita bab Melayu lalu mengatakan bangsa Melayu adalah bangsa asal Semenanjung Emas ini. Pada aku, bangsa asal ialah bangsa Orang Asli. Ada yang jadi bangga membuta tuli.

Tapi aku pun bangga sebab kini aku dah tau apa maksud sebenar Hang Tuah bila berkata dengan kata-kata keramat tu, "takkan Melayu hilang di dunia.." Kata-kata sang wali bukanlah kata-kata kosong.

Bertuah menjadi Melayu. Sesiapa saja boleh menjadi Melayu. Sebabnya? Kamu hanya perlu bertutur dalam Bahasa Melayu, beragama Islam, dan mengamalkan adat istiadat orang Melayu. Dengan ini kamu telah menjadi seorang Melayu tanpa mengira warna kulit dan tempat asal kamu.






No comments:

Post a Comment