24 June 2011

Palestin

Diwaktu malam yang sunyi, dalam bilik aku ni, pasti ada satu sudut dunia sedang bergolak, berkecamuk dan huru-hara. Disebalik ketenteraman yang aku sedang nikmati sekarang, ada satu sudut dunia sedang kacau-bilau, berperang dan berbunuhan. Ada yang bertanya di manakah Tuhan waktu semua ni berlaku? Kenapa Dia biarkan kekejaman ni terus berlaku?


Disebalik semua nikmat yang sedang aku rasai sekarang, ada insan yang sedang ketakutan, kegelisahan dan kesusahan.

Rakyat Palestin harus dipuji. Walaupun dibunuh saban hari oleh Yahudi, mereka tetap silih berganti. Perjuangan tak pernah berhenti. Melawan peluru hidup dan kereta kebal dengan batu dan lastik. Berperisaikan isi dan kulit, mereka tak pernah berhenti berjuang. Nampak sia-sia, nampak seperti mereka kalah. Tapi jiwa mereka masing-masing adalah juara.

Kekejaman bangsa Yahudi ni tak mengira batas umur dan jantina. Sama ada kanak-kanak, perempuan atau pun orang tua, mereka sapu bersih. Ini menunjukkan sifat binatang yang ada dalam diri manusia melebihi mana-mana makhluk yang kita panggil binatang. Tiada belas kasihan langsung.

Jangan sekali-kali kita menganggap Allah tu tak adil kerana kalau ya, bermaksud kita masih lagi belum mengenal siapa yang menyembah dan siapa yang disembah.

Pemuda-pemuda Palestin akan tetap terus ditembak kerana mempertahankan diri, agama dan negara mereka. Kehilangan mereka pasti berganti. Walaupun mereka kalah dalam pertempuran, mereka sebenarnya menang dalam peperangan.....

No comments:

Post a Comment