09 June 2011

minyak itam + aircond

Pagi yang macam biasa. Semalam aku balik Bentong ingat nak pekena char kueh teow tapi tutup pulak. Balik rumah kemudian terus tido. Sebelum tu sempat berFB macam biasa.

Semalam tengahari gas aircond keta aku habis. Minyak itam pun dah tinggal sikit sebab asyik melenjan. Waktu sampai Bentong semalam aku sempat settlekan semuanya. Kali ni aku guna minyak Castrol semula. Pakai minyak mahal sangat pun takde beza pun.


Setakat ni, Castrol memang ngam dengan enijn keta aku. Boleh perasan waktu rev tinggi, enjin tak mengaum sangat. Itu je la yang paling ketara.

Gas aircond jadi kurang disebabkan o-ring yang dah tak boleh pakai.


Biasalah, barang lama mesti nak kena tukar baru. Benda ni murah aje tapi kos nak tukar dia boleh jadi sentap jugak. Gas kena sedut sampai habis baru boleh buka. Lepas tukar, kena sedut semula semua angin (vacum) yang ada dalam sistem. Lama jugak nak tunggu.

Satu je aku perasan. Bila o-ring ni bocor, minyak compressor pun akan ikut keluar sama. Tak taulah berapa banyak minyak compressor aku dah keluar. Nantilah aku tambah. Sekarang tak senang. Aku tak suka tunggu lama-lama. Kalau ada kedai yang boleh buat cepat memang aku akan pergi sana je.

No comments:

Post a Comment