06 June 2011

kenduri

Kenduri-kendara memang seronok sebab dapat makan free seberapa banyak pun. Musim cuti sekolah bermakna banyaklah kenduri.

Aku sebenarnya sedih juga sebab tak dapat hadir ke kenduri kahwin member² pejabat. Bukan suka-suka tak nak datang. Tapi kadang-kadang suasana majlis yang sepatutnya meriah dan berkat tu menjadi satu majlis kutuk-mengutuk, umpat-mengumpat dan keji-mengkeji. Perasan tak bila ada kenduri-kendara, secara tak sedar mulut manusia cepat betul buat cerita. Ada juga jenis yang nak tayang awek/balak. Pakai baju ranggi².

Sebenarnya bukan tu yang masalah. Masalahnya ialah bila orang mula buat cerita. Aku benci betul keadaan macam tu. Dulu waktu mula-mula kerja, aku pernah pergi kenduri seorang ofismate di KL ni. Tak lama lepas tu aku pula dijadikan bahan cerita di pejabat kerana pakaian aku. Pergi kenduri pakai t-shirt & jeans saja. Tak sangka betul perkara tu pun boleh jadi isu besar sampai masuk dalam meeting. Orang macam ni memang tak guna. Rasa diri tu baik sangat. Last² kat oversea kantoi cuba cabul orang waktu tengah mabuk. Kan hina tu?

Majlis perkahwinan adalah satu majlis yang mulia kerana ia menyatukan dua insan, memberi makan kepada orang ramai dan mendoakan kesejahteraan pasangan yang baru mendirikan rumah tannga. Jangan cemarkan majlis ini dengan umpatan, cacian dan kutukan secara kita sedar ataupun tak.

No comments:

Post a Comment