05 June 2011

musibah

Jalan masih sesak dan hujan masih laig turun waktu melalui bandar Bentong tadi. Dalam keadaan begini aku pasti banyak kemalangan mungkin berlaku di lebuhraya terkenal dengan kisah=kisah mistik, 'karak hiway'.

Selain daripada sikap pemandu yang memang kurang cekap tapi nak tunjuk hebat, perbuatan khianat juga turut menyumbang kepada punca kemalangan di laluan tu. Setiap kali hujan, kemalangan pasti berlaku di tempat yang memang menjadi favourite kaki trak penarik kereta. Mereka dah standby awal-awal lagi.

Apa tindakan MTD dalam mengurangkan kadar kemalangan di laluan mereka ni? Hampir tiada! Mereka pasti menafikannya kerana itulah polisi yang patut mereka ambil. Kita boleh lihat sendiri, mengapa mereka benarkan pengendali tow truck ni lepak kat tepi-tepi jalan sambil menunggu kenderaan terbabas? Mereka juga tahu selekoh mana yang menjadi tempat kerapnya berlaku kemalangan waktu hujan tapi adalah mereka meletakkan papan tanda? Takde pun.

Kemalangan jalanraya adalah satu musibah kepada mereka yang terlibat tapi satu rezeki yang ditunggu-tunggu bagi pengendali tow truck.

Sikap pemandu juga penting dalam mencegah berlakunya kemalangan. Bukan hanya kepada mereka yang memandu laju je, tapi mereka yang terhegeh-hegeh macam siput pun perlu ambik perhatian. Jangan pentingkan diri sendiri. Tukar lorong tanpa mempertimbangkan kenderaan di belakang. Selalu terjadi pemandu keluar simpang, tukar laluan dan memotong dengan keadaan lembab dan terhegeh-hegeh.

No comments:

Post a Comment