07 September 2010

filem

dalam usaha menghilangkan bosan yang mencengkam kat ofis ni, aku layan cerita Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon. sebenarnya aku tak suka langsung tengok cerita perang lama yang lawan pakai pedang dan anak panah. takde letup-letup. tapi dah takde cerita lain lagi dah, apa nak buat?

makin lama aku tengok makin best pulak cerita ni. biasalah, dari kecil aku memang suka tengok cerita cina (hong kong). hero pula andy lau, siapa tak kenal. banyak la juga pelakon terkenal yang lain. cerita ni memang menggabungkan aksi dan strategi perang yang menarik.





elemen cinta langsung tak ada. semuanya tentang perang. kan bagus kalau pengarah filem negara ni dapat buat filem macam ni. mungkin 20-30 tahun lagi pun kita masih belum mampu buat. dengan adanya sekatan-sekatan oleh finas dan lembaga penapis filem negara, filem kita layak untuk dunia kelas ketiga sajalah nampaknya. siapa yang nak tengok kalau bukan bangsa kita sendiri?

idea kreatif pengarah-pengarah kadang-kadang dihadkan oleh mereka ni. nak buat filem, banyak pula syarat dan peraturannya. nak buat adegan tembak-menembak, kena guna pistol air. ingat penonton tak dapat nak bezakan pistol betul dengan palsu?

kesimpulannya, selain filem lawak bodoh seperti senario, kita hanya boleh buat filem-filem cinta bodoh saja. filem seram kita pun tak berapa nak seram kerana hantu kita suka tayang kuku. filem patriotik tentang kebangkitan rakyat melawan penjajah langsung tak dibikin dah zaman sekarang. mana nak cari meriam air & senapang air yang mirip senjata sebenar? di sinilah sekatan-sekatan tadi menghalang kemjuan filem kita.

tiap kali musim kemerdekaan, filem bukit kepong jugalah yang ditayangkan. tu saja yang betul-betul gempak kerana menggunakan senapang betul. telefilem gerak khas pun guna pistol air saja. senang cakap, takkan industri filem kita maju punyalah!

No comments:

Post a Comment