07 September 2010

raya

hari ni aku datang kerja naik proton saga lagi. mungkin sebab aku nak cepat balik nanti. mungkin juga aku dah kemaruk sangat sebab sebulan lebih kereta ni 'rosak'. bukanlah rosak sampai tak boleh nak bawa, cuma 'kick' turbo tu tak terasa seperti mula-mula aku beli dulu. sekarang semuanya dah kembali normal. memang syok gila penangan turbonya sampai aku tak bosan-bosan.

bukanlah aku nak bawa laju sangat. cuma bila kereta terasa ringan, memang seronok memandu. macam bawa kancil masuk bandar. jalan sesak pun tak rasa apa.

pagi tadi aku perasan kereta dah mula banyak kat hiway kl-karak. ramai yang dah mula balik kampung hari ni kot. biasanya keadaan akan menjadi lebih teruk esok dan lusa. sampaikan di tempat aku lebih baik naik basikal kalau nak ke bandar.

raya kali ni aku tak fikir nak jalan ke mana-mana. aku malas nak bersesak-sesak lagi seperti orang lain di jalan TAR atau Sogo. tapi tak tahulah, kalau tiba-tiba angin aku berubah pula.

tahun-tahun sebelumnya, aku akan ke kl setiap malam raya. sebabnya nak merasa suasana balik kampung. yang tak bestnya, satu kedai pun tak buka. termasuklah kedai mamak. penyudahnya aku minum air mineral saja sambil makan mcD drive thru.

kat pejabat pun kerja tak banyak. terfikir juga kenapalah aku tak ambil cuti awal sikit. nak juga tunggu dekat-dekat nak raya baru bercuti.

semalam seharian aku melayan iklan-iklan raya yang baru dan lama di youtube. masa dulu aku menyampah tengok iklan, tapi sekarang aku pula yang cari iklan. memang fitrah manusia bila takde nak sangat, bila dah ada buat tak tau saja.

mula-mula aku tak tahu pun pasal iklan raya tv3 tu. lepas kecoh-kecoh dalam facebook barulah aku tengok. patutlah orang melayu marah sangat. siapalah punya otak yang bagi idea iklan raya macam tu?

kat pejabat sebenarnya semua pun takde kerja. yang makcik-makcik macam biasalah, bergosip, mengumpat dan macam-macam lagilah. diaorg lupa agaknya puasa belum habis lagi. aku tengokkan saja sebab aku memang suka tengok gelagat orang. kemudian aku buat satu kesimpulan. mereka yang kaki mengumpat ni memang pandai bercakap sampaikan ada yang boleh mengalahkan pemimpin, tapi bab implimentasi mereka selalu gagal.

sekarang apa aku nak buat?

No comments:

Post a Comment