17 September 2010

mudah

aku bukan jenis yang suka bertanya mengapa begitu begini terjadi dalam hidup aku? mengapa tak terjadi kat orang lain? pada aku, orang yang suka mempersoalkan sesuatu adalah orang yang 'leceh'. lebih baik mencari jawapan daripada bertanya soalan-soalan macam tu.

kenapa aku kata macam tu? sebab kita takkan dapat jawapan terus dari Tuhan kalau kita bertanya begitu. manusia dikurniakan akal, jadi lebih baik berfikir. hidup aku mudah kerana aku suka berfikiran mudah. tapi tak bermakna semua perkara aku ambil mudah dan tak serius.

contoh paling senang ialah kat kedai makan. pernah tengok bagaimana orang pilih lauk? dalam ramai-ramai beratur dia masih lagi 'blur' tak tau nak letak lauk apa. menceduk pun terhegeh-hegeh. orang macam ni memang lembab merancang apa yang dia nak buat. kalau dia memandu, dia akan teragak-agak untuk keluar simpang lalu menyusahkan pemandu lain di belakang. nak makan pun susah, nak bawa kereta pun susah. senang cerita, hidupnya sepatutnya mudah tapi 'dipersusahkan' oleh diri sendiri. buat apa?

No comments:

Post a Comment