20 September 2010

fuel pump

tak tahulah orang lain macam mana, tapi aku akan berasa susah hati kalau kereta buat hal. 2 hari lepas vr4 aku tak boleh start. padahal sebelum tu elok saja. mati akal juga aku dibuatnya. apa kaitan tak boleh start dengan central locking system?

nasib baik ada juga pomen dekat rumah. dia tolong tengokkan. fuel pump menjadi suspek utama kegagalan enjin untuk hidup. hari ahad mana ada kedai buka pun. lagi pun kereta turbo bukan semua orang boleh buat melainkan mereka yang biasa bermain turbo saja. kalau secara teori ramailah yang nak tunjuk pandai, masuk bab aplikasi hampir semua yang tunjuk pandai tu gagal.

kos barang & upah menyebabkan rm400 simpanan aku melayang. sedih pun tak guna. yang penting kena cari semula. orang kata setiap sesuatu tu ada hikmahnya. aku rasa hikmah aku ialah dapat menggantikan fuel pump asal kepada fuel pump 1JZ (haha...enjin toyota 6 silinder, 2500cc) lepas test drive memang aku berpuas hati dengan prestasi pam minyak ni. tapi tak taulah selama mana ia akan bertahan. tangki minyak saga mungkin punca utama fuel pump vr4 yang asal aku rosak. sebabnya? tangki saga original adalah 'flat' dan bila minyak dalam tangki agak kurang, pam tu takkan dapat sedut minyak secukupnya untuk dihantar pada enjin. tambah pula kalau tengah ambil selekoh, minyak/petrol mesti akan ikut momentum kereta.

biasanya fuel pump akan cepat rosak bila sedut angin. itulah masalah terbesar aku sehingga ke hari ni.

No comments:

Post a Comment