31 August 2010

cina

api perkauman yang ditiup telah pun semarak kembali. ini yang diinginkan beberapa orang pemimpin peringkat tertinggi negara ni dalam mengalih perhatian masyarakat kepada isu yang lebih utama. secara tak langsung, pembangkang juga akan membuang masa mereka dengan bermain isu ini. nampaknya perhatian semua pihak sekarang tertumpu kepada isu yang telah dirancangkan.

sebenarnya yang rugi bangsa melayu juga. bila isu perkauman dimainkan, mereka akan bergaduh sesama mereka dan kaum cina akan bersatu tanpa mengira pandangan politik. lihat saja aksi namawee yang memang terkenal dalam mencuri tumpuan orang ramai di youtube. ada kerajaan kita ambil tindakan? kalau berani ambillah, kerana MCA dibelakang cina ni sorang ni. tapi kalau namawee seorang melayu, aku amat pasti beliau akan ditangkap, disumbat ke dalam lokap dan dibelasah cukup-cukup. kemudian akan keluarlah kenyataan daripada pihak yang berkenaan bahawa beliau membelasah dirinya. beruntung sungguh orang cina negara ni kerana pihak berkuasa tidak berani mengambil tindakan ke atas bangsa mereka dalam isu ni.



lagipun, nak ambil tindakan macam mana? kalau namawee ditangkap, isu ini akan senyap sunyi. namawee adalah orang yang merancakkan ini dan menyemarakkan lagi isu perkauman di negara ini. beliau adalah orang/aset penting bagi sesetengah pemimpin kita dalam membuatkan rakyat menumpukan perhatian dalam memperjuangkan kaum masing-masing. ya, itulah sebab utama namawee takkan ditangkap.

jika ditangkap, rakyat akan takut untuk bercakap lagi. isu ni akan lenyap begitu saja. mereka perlukan namawee. walaupun mempersenda lagu negaraku, memperlecehkan bangsa melayu malah jika beliau mempersendakan agama islam sekali pun tak mungkin dia ditangkap. takkan kerajaan nak hilang sokongan MCA? sedangkan presidennya mempersendakan islam pun tak berani ditegur oleh sekutunya, inikan pula anak buahnya.

itulah aku kata, cina kat malaysia ni untung cuma mereka saja yang tak nampak. melayu saja masih lagi bodoh seperti beratus tahun dulu. dok bergaduh pasal isu masuk cina surau. bukan setakat melayu, ulama pun tak sependapat dan membidas pandangan serta pendapat ulama yang lain. ulama muda vs ulama veteran. aduh melayu....., kalau tak gaduh sesama sendiri bukanlah melayu namanya. kopiah 24 jam atas kepala, ijazah dari mesir,syiria dan ntah apekebenda lagi pun kalau dah melayu tetaplah melayu....

No comments:

Post a Comment