08 August 2010

misteri

hidup ni memang tak dapat nak dipisahkan dengan perkara-perkara misteri. ada sesetengah orang kata kalau kita terlalu memikirkan perkara-perkara tersebut, pemikiran kita akan terkebelangan. pada aku, bergantung kepada tahap mana kepercayaan kita dan pegangan kita terhadap sesuatu yang tak dapat dilihat dengan mata kasar.

sesetengah golongan dengan mudah mengatakan percaya dengan perkara-perkara mistik ni adalah syirik. pada aku, syirik boleh terjadi bila-bila masa sekali pun walaupun kita tak percaya perkara-perkara macam ni. pokok pangkalnya hati.

keletihan melampau yang aku alami adalah berkait rapat dengan perkara yang tak boleh dijelaskan oleh sains, yang dipanggil misteri. ni bukan kali pertama, dan tentunya bukan kali penghabisan. cuma kali ni berbeza sikit. aku dah puas tido dan berehat namun keletihan melampau tetap juga terasa. paling ketara waktu senja.

jangan tanya kenapa, aku sendiri pun tak dapat bayangkan sebab apa 'benda' ni meletihkan aku. tapi setiap kali aku lalu di tempat sunyi seperti hutan ataupun jalan yang kurang dilalui orang ramai, memang akan jadi macam ni. penat, letih & malas yang melampau. rasa nak tido je, tapi penat tu tetap tak hilang. kat pejabat pun aku boleh tertido.

sama ada 'benda' ni mengikut aku balik ataupun bertenggek kat aku, entahlah. macam takde perkara lain dah 'dia' nak buat. keje bodoh macam ni pulak yang jadi amalannya. kalau makhluk ni boleh disentuh oleh manusia, dah lama aku pijak-pijak. pergi la buat keje lain, jangan menyusahkan orang. itulah misteri yang masih belum aku ketemu jawapannya. kenapa benda-benda halus ni suka mengikut?

esok, aku akan pastikan 'benda' ni balik ke tempat asal dia. betul-betul mengganggu walaupun tak mendatangkan kesakitan pada aku.

No comments:

Post a Comment