04 August 2010

honda accord

memandu kereta mewah tak semestinya mesti berlagak. tapi tulah yang berlaku petang tadi. sewaktu dalam perjalanan ke bandar bentong dari rumah aku. sampai di lampu isyarat ketari, sebuah kereta honda accord 2.0 (bodykit cantik, double piping & cermingelap) dari arah kuala lumpur menuju ke bentong menghimpit aku. sepatutnya dia kena bagi 'signal' untuk masuk ke laluan aku, barulah 'beradab' namanya.

tapi dengan berlagak dia 'menghenjut' keretannya. mentang-mentanglah aku hanya memandu proton saga megvalve, sebelah mata pun tak pandang. hati mula panas. 5 saat lepas tu aku 'bersin' disebelahnya sambil memotong. dia tak puas hati, terus ikut luar garisan bahu jalan untuk memotong. apabila tiba di depan, dia keluarkan tangan memberi isyarat seolah-olah 'mari lah potong aku...'

nak tau apa aku rasa? geram bercampur seronok. geram sebab melihatkan telatah dia yang begitu kerek sekali. seronok sebab dia bakal menjai 'lauk' aku petang tu. aku terus memotong dia dan treler di depannya dan membiarkan downpipe memekak apabila berada disebelahnya.

dan kami pun sampai di lampu isyarat sg marong. aku di depan sekali dan dia sudah berada di belakang. seorang penunggang motosikal yang perasan gelagat kami hanya tersenyum je kat aku. aku senyum balik. lampu hijau pun menyala. jangan mimpilah honda tu nak potong aku, dapat lihat lampu belakang aku selama 20 saat pun sudah kira baguslah.

seperti yang aku katakan, jadi lauk saja honda tu. sampai di bandar bentong, dia sudah tak kelihatan. mungkin ketinggalan beberapa biji kereta di belakang. satu pengajaran yang berharga kepada honda tu petang tadi. jangan pandang rendah kepada proton saga yang mempunyai intercooler (hahaha...gila berlagak ayat aku). bukannya dia tak nampak intercooler tu sewaktu aku di belakang dia. tapi dia mungkin terlalu yakin dengan jenama hondanya yang mempunyai reputasi tinggi dengan teknologi vtec yang tak seberapa tu.

terus terang aku katakan, n/a bukanlah satu masalah pada aku.....

No comments:

Post a Comment