13 August 2010

hukum

hukuman mandatori yang dikenakan kepada mereka yang membuang bayi atau membunuhnya adalah dialu-alukan. walaubagaimanapun, hukuman ini adalah satu tindakan selepas kesalahan dilakukan. adakah ini dapat mencegahnya? mungkin lepas ni orang takkan buang bayi merata-rata lagi. mereka boleh tanam dalam hutan ataupun buang di tempat yang takde orang tinggal. jadi, adakah undang-undang ni dapat membendung masalah pembuangan bayi secara total?

adalah lebih baik jika langkah pencegahan diambil dengan mendidik masyarakat, remaja khususnya tentang betapa kejamnya pembuangan bayi ni. jika sudah ada kesedaran, mungkin masalah ni dapat di atasi dengan lebih berkesan. jika ada kes pembuang bayi, siapa yang akan dikenakan tindakan? si lelaki atau si perempuan? atau dua-dua? mungkin lelaki tak buang kerana yang selalu nak tutup malu ialah pihak wanita. jadi mereka jugalah yang mungkin gologan paling ramai terjebak dengan gejala pembuangan bayi ni. akhirnya, siapa yang akan dikenakan hukuman gantung mandatori kalau bukan wanita? wajarkah satu pihak saja?

undang-undang manusia kadang-kadang dibuat secara melulu dan terburu-buru. ini takkan dapat selesaikan masalah seks bebas dan mengandung anak luar nikah. hanya pada teori saja kelihatan seperti dapat membendung masalah pembuangan bayi. rasionalnya, ia mungkin tak berkesan ataupun akan dlihat sebaai lebih menganaiya sebelah pihak sahaja. betapa singkatnya fikiran manusia yang dipanggil melayu.

No comments:

Post a Comment