24 August 2010

relevan

realitinya PAS takkan menjadi pilihan langsung sekirannya tidak ada PKR. senang cerita, kombinasi PAS dan DAP perlukan sentuhan ajaib anwar ibrahim. beliau memang seorang yang berkarisma.

apa pun penyokong PAS nak kata, katalah. mengkritik PAS tak pernah sama dengan mengkritik Islam, sebab Islam bukanlah PAS cuma PAS yang Islam. DAP pula bukanlah satu parti yang akan membela melayu. mereka akan menyama-ratakan hak-hak semua kaum di malaysia. itu sebabnya mereka pernah digelarkan parti komunis oleh sesetengah pihak. dan sebab tu lah juga cina tak kisah nak sokong MCA atau DAP atau Gerakan. semua parti ini membela nasib mereka. cuma golongan melayu saja yang tersepit.

andaikan anwar tiada, siapa pelapis dalam Pakatan Rakyat yang ada? mereka macam kucing dan anjing. bergaduh tak henti-henti dan tak pernah belajar daripada kesilapan lalu.

mengapa aku kritik PAS? dalam PAS ramai ustaz yang mulutnya lancang mengalahkan perempuan jalang. mereka fasih mengaji, bertadarus dan pandai bernasyid tapi malang sekali akhlak mereka sama rendah saja dengan orang yang mereka kutuk. malah dalam sesetengah keadaan mereka lebih teruk. lihat saja di Youtube, kita memang kenali siapa mereka.

mereka mengajak orang kepada Islam dengan pendekatan macam taliban sedangkan sejarah Islam berkembang tidak begitu. apa pilihan yang kita ada? kita tetap dalam perpecahan. ungkapan 'takkan melayu hilang di dunia' mungkin telah ditukar daripada ungkapan sebenarnya iaitu 'takkan melayu bersatu'. ini lebih realistik.

walaupun ada ulama di dalam PAS namun bukan semua ulama terjun ke dalam parti tu. ulama yang tak menyokong PAS disifatkan sebagai ulamamak oleh penyokong-penyokong mereka. mereka mengutuk dan mencela ulama-ulama yang tak sependirian dengan mereka. inilah budaya PAS dan tentunya sama sekali bukan budaya Islam.

jika kita cuba berdebat dengan ahli PAS, mereka dengan bangga menunjukkan kemajuan memerintah kelantan. betapa rakyatnya hidup aman damai dan sejahtera. jika benar kelantan bagus sangat, takkanlah orang kelantan berpusu-pusu keluar daripada negeri tu bermastautin di tempat-tempat lain? tapi takkanlah mereka nak mengaku.

itulah penyebab kenapa PAS gagal mendapat sokongan majoiti melayu dan mengapa UMNO masih relevan. modal paling besar mereka, HUDUD. macam cerita P.Ramlee, 'siapa tak nampak, tandanya dia nak mampus'. dalam pendekatan PAS, siapa tolak hudud, mereka adalah kafir. senangnya mereka mengkafirkan orang lain.....

No comments:

Post a Comment