09 August 2010

puasa

ramadhan tak lama saja lagi. mungkin lusa akan berpuasa. aku dah biasa berbuka & bersahur sorang-sorang. takkan jadi masalah, insya'allah.

memang seronok berbuka dan bersahur ramai-ramai. itulah antara hikmah berpuasa. tapi kalau tak dapat, sorang pun seronok juga. cumanya, tak seseronok berbuka beramai-ramai. pada aku lebih baik berbuka di rumah daripada di kedai. susah dan leceh nak bersesak-sesak. kalau sekali-sekala dengan member-member ok saja. tapi kalau hari-hari, muak juga.

tapi seronok ke berbuka atau bersahur dengan artis? maaf le, aku tak minat seorang pun artis malaysia. penyanyi ke, pelakon ke sama je. apa yang menjadikan mereka hebat? gosip, fanatik peminat dan publisiti media saja. letaklah seorang penoreh getah dan diberikan kesemua faktor-faktor tadi, dia juga akan menjadi terkenal.

pada aku berbuka puasa tak perlu 'grand' seperti grand livina. cukup sekadar apa yang ada dan yang penting apa yang kita dapat pada hari tu. waktu aku sekolah dulu, aku selalu dengar radio thr masa bersahur. aku akan ambil makanan dan bawa ke dalam bilik aku yang lampunya samar-samar dan bersahur sambil mendengar celoteh dj. lagu-lagu waktu sahur juga best. tapi sekarang dah takde lagi. buka tv, tengok je la rancangan apa yang ada.

waktu berbuka pula aku takkan makan nasi. penat. selalu aku bantai mee singgit je. tapi sekarang apa pun aku belasah. takde pantang-pantang langsung. seronoknya teringat zaman sekolah dulu. pergi pasar ramadhan nak beli mee je. berkayuh 6km pergi, 6km balik. wah, hebat betul semangat aku masa tu. sekarang? naik kereta je la. pasang aircond sambil layan perasaan malas dalam diri.

No comments:

Post a Comment