15 August 2010

harga

kalau berbuka makan banyak sangat memang confirm mengantuk. semalam buat pertama kalinya aku ke pasar ramadhan di bentong ni. ada 2 tempat je yang utama. satu di bandar dan satu lagi di kg baru. di bandar memanglah tersangat sesak sampaikan hilang selera aku nak membeli. di kg baru boleh tahan lagi. walaupun ramai dan sesak, masih ada ruang untuk parking. ni yang aku pentingkan sekali kalau ke mana-mana, parking! buat apa bersesak-sesak semata-mata nak beli makanan yang kalau tak dibeli pun aku masih boleh kenyang lagi?

dikatakan tahun ni, kl mengalami jem yang teruk. memang pun. terutama kalau hujan waktu balik kerja. manusia di sana jakun tengok air turun dari langit. mesti nak perlahankan kenderaan kaw-kaw punya.

di kl aku memang takkan pergi pasar ramadhan punya. balik kerja je dah pukul berapa, nak cari parking lagi. jem lagi. letih je dapat. restoran pak tam je la tempat yang dituju. nasi dan lauk-pauk kat sana pun boleh tahan sedap. harga pun takde la mencekik darah. teringat satu ketika ada sorang pakcik ni marah-marah kat kaunter masa nak bayar.

aku tedengar juga tapi tak berapa nak faham sangat biji butirnya. masa turn aku bayar, aku tanya cashier tu kenapa dengan pakcik tadi. katanya pakcik tu beli roti jala, lepas tu ambil kari gulai kawah. sepatutnya kari untuk roti jala tu kena mintak kat belakang. bila kena charge harga gulai kawah, melentinglah pakcik tu. katanya, cashier tu terpaksa charge juga sebab pakcik tu ambil daging sekali, bukan kari saja.

perkara macam ni biasalah. tau nak melantak, bayar tak nak. kalau rasa tak mampu, jangan makan. setakat makan tu pun nak berkira, hurmm.... apa punya manusia la. dah tua-tua, bodoh mana boleh nak ajar lagi dah. ada orang terlalu cerewet sangat bab harga makanan. bagus kalau sebelum beli kita cerewet, tapi kalau dah beli baru nak cerewet masa nak bayar, apa cerita?

rugi 3-4 ringgit saja pun nak bising-bising. patutnya kita bersyukur kerana masih mampu bayar harga makanan tu. duit boleh cari, rasa hormat orang lain pada diri kita nak beli kat mana?

No comments:

Post a Comment