17 August 2010

keldai

kes keldai dadah sama macam kes gores dan menang. walaupun dah diberitahu bahawa tiada jalan singkat untuk kaya, namun masih ada yang percaya dengan dongengan seperti ni. lepas kena tipu atau kena tangkap, barulah nak minta simpati.

terbaru tentang kes seorang rakyat malaysia, perempuan berumur 21 tahun ditahan di airport Cape Town kerana memiliki 1.2kg syabu. kalau kita fikir dengan akal yang waras, buat apa seorang perempuan umut 21 tahun pergi ke Cape Town Afrika seorang diri bawa dadah? Kemungkinan dia diperdaya memanglah tinggi, tapi salah siapa? siapa yang nak pergi? adakah dia diugut atau dipaksa? atau mungkinkah dia ditawarkan sesuatu yang lumayan?

dia pilih jalannya sendiri. apa kita boleh buat? dia patut bertanggungjawab atas keputusan dan pilihan dia. bila terjadi perkara sebegini, ibubapa selalu mencari pihak untuk dipersalahkan sedangkan merekalah yang paling utama patut dipersalahkan kerana tak pandai jaga anak. mengapa izinkan anak pergi ke luar negara seorang diri? mengapa tak ambil tahu? bila dah terhantuk baru nak terngadah?

mudah sungguh orang melayu kita terpesona dengan janji-janji untuk cepat kaya. memanglah kasihan. umur muda lagi dah masuk penjara sebab bawa dadah. ibubapa pun dapat malu. apa yang keluarga mereka harapkan daripada pihak kerajaan? mahu kerajaan bagi sepenuh perhatian kepada anak mereka? mengapa tidak mereka?

"Perkara itu disahkan oleh Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pergerakan Pemuda Umno, Datuk Muhd Khairun Aseh yang turut kesal dengan 'kelekaan' pihak berkuasa yang tidak mengambil tindakan bagi menghalang gadis yang dipercayai diperdaya sindiket bagi dijadikan 'keldai dadah'" - www.mstar.com.my

pendapat aku, Pengerusi Biro aduan ni lebih kepada hendak mencari publisiti untuk dirinya sahaja. apa kaitannya pihak berkuasa dengan menghalang seorang gadis yang diperdaya? perlukah setiap orang yang hendak ke luar negara menduduki peperiksaan dan temuduga bagi mengelakkan perkara sebegini? langkah-langkah macam ni amatlah tak praktikal. jangan mudah menyalahkan pihak lain yang langsung tiada kaitan. kadang-kadang kelakar juga dengan mereka ni. umpama tersepak batu, lalu marah pada batu tu

No comments:

Post a Comment