05 August 2010

basikal

mmbaca blog orang lain memang seronok. tapi kalau tulisannya sama macam aku, menyampah la juga. aku tak suka baca apa yang aku tulis. biar disimpan lama-lama baru aku akan baca balik. katalah setahun ke, dua tahun ke.....

esok nak kerja, aku masih belum mengantuk lagi. jam dah pukul 1.10 am. kalau dah tido siang memanglah macam ni. siang tadi tido tu amatlah berharga buat aku. rasa macam kalau bayar sepuluh ringgit pun takpe asalkan dapat tido tanpa gangguan (seperti bunyi telefon, sms, orang datang jual barang).

kenapa aku suka kereta? aku pun tak tahu. mungkin sejak kecil aku dh terbiasa suka. kenapa aku suka bawa kereta laju-laju? sebenarnya sumpah aku tak suka. tapi kadang-kadang nampak macam laju. aku suka bawa rileks-rileks aje. memandu laju adalah beban kepada aku. banyak tekanan terpaksa aku hadapi. bunyi enjin yang memekak, adrenalin yang mengasak dan perasaan yang berkecamuk.... siapa suka? mungkin sebab tu lah adanya trek kereta. untuk orang lepaskan tension. nak pegi trek jauh sangat. mungkin aku perlukan kereta kawalan jauh. masalahnya kereta tu pula rosak. bilalah masanya aku nak hantar repair.

naik basikal? memanglah seronok tapi aku dah puas. masa sekolah dulu aku memang suka dengan basikal. hari-hari tengok basikal. sampai aku berkhayal macam-macam tentang basikal. macamlah basikal tu laju sangat. tapi tulah keseronokkannya.

dulu aku pakai basikal gunung (moutain bike). itu pun dah rasa macam bawa motor lumba 500cc. pergi ke sekolah atau ke mana-mana saja dengan basikal tu la. siang ke malam ke, sama saja. tapi aku suka waktu malam sebab sejuk. macam mana aku bawa? hehe.... lebih kurang macam aku bawa kereta sekaranglah. paling suka ialah waktu layan selekoh turun bukit. memang layan. macam pelumba motor. tau tak apa matlamat aku masa tu? nak layan corner sampai lutut cecah ke jalanraya.

tak pernah berjaya pun. lebih kurang sejengkal lagi nak sentuh jalan, tayar dah hilang cengkaman. mujur aku tak pernah jatuh selama aku naik basikal ni. cuma terbabas tu ada lah dalam beberapa kali. sama ada brek putus atau tak makan. lagi satu yang best ialah, waktu tengah laju terus tekan brek tayar belakang sambil masuk selekoh tanpa berhenti atau kaki cecah ke tanah. itulah drift basikal masa tu. memang superb. tak pernah tak menjadi.

macam stuntman. lalu kat jalan kampung (off road) pun seronok. langgar akar kayu tu dah rutin. waktu hujan lagi best, ada air. baju kotor jangan ceritalah. masa tu bukan aku yang basuh baju pun. tu yang takde perasaan langsung tu.

tapi lama-lama lepas dapat pegang stereng, aku terus lupakan basikal. untuk kembali berbasikal entahlah. belum sampai seru lagi kot. masa pun tak berapa nak ada. lebih baik aku basuh kereta, berkebun atau pun meracun. kali terakhir aku berbasikal ialah sejauh 28km, 3 tahun lepas. rasa macam nak pengsan. terus aku tido dekat atas batu tengah-tengah sungai sambil kaki berendam dalam air.

No comments:

Post a Comment