03 May 2011

apa saja la


Entry aku yang lepas mempersoalkan siapa Osama. Kalau silap baca, tulisan aku akan kelihatan seperti anti-Osama. Tapi aku pelik kenapa pemimpin negara kita secara tak langsung sokong pembunuhan seorang pejuang seperti Osama? Kita tak kenal pun dia siapa. Semua maklumat tentang dia kita tahu melalui media barat & Amerika. Kononnya kita mengutuk Amerika sebab mereka bantu Yahudi dalam peperangan di Palestin. Tapi masuk bab ni, boleh pulak pemimpin kita harap dunia akan aman dengan kematian Osama.

Ketahuilah, sekiranya Osama tu tak seperti apa yang mereka perkatakan (Amerika & sekutunya) maka orang Islam yang menyokong dan meraikan kematian seorang pejuang seperti beliau (Osama) tak ubah seperti menyokong Israel juga. Bodoh ke tak bodoh mereka ni?

NONE

Kita sentiasa tunduk dengan Amerika sebenarnya. Kita mengku Islam tapi kita sokong pembunuhan saudara seIslam kita. Bangsat jenis apa manusia macam ni?

Mereka mengaitkan tragedi 11 September 2009 dengan pejuang seperti Osama. Kita pula percaya bulat-bulat.

september 11 2001 wtc attack 911

Fikirlah, mana ada dalam Islam menghalalkan pembunuhan orang-orang yang tak bersalah. Siapa buat cerita ni? Dalam perang dunia ke-2 (WWII) dulu pun pihak Jerman terpaksa bunuh bangsa mereka sendiri demi untuk melancarkan perang ke atas Soviet. Mereka menaikkan kemarahan rakyat mereka sendiri untuk mendapat sokongan.

Jadi adakah mustahil Yahudi & Amerika melakukan perkara yang sama ke atas kejadian WTC? Satu perkara untuk kita fikir dan renungkan. Sia-sia saja jadi Islam kalau ikut telunjuk Yahudi ni. Sia-sia saja kejar waktu solat tapi akal dan hati buta untuk melihat semua ni.

Aku heran bila ada orang Islam berkata dan berharap dunia akan lebih aman & selamat dengan kematian Osama. Bukan ke Yahudi tu takkan berhenti menjatuhkan orang Islam sehingga ke akhirnya? Bodoh dan pandir sungguh orang yang berkata macam tu. Tak kiralah apa jawatan dia sekalipun.

Siapa Osama?

Bagi sesetengah orang, beliau bukan saja seorang pejuang malah lebih daripada tu. Ada yang menganggapnya wali. Jika benar beliau telah meninggal, umat Islam telah kehilangan seorang pejuang yang wajar dicontohi. Kenapa aku kata wajar dicontohi? Osama dilahirkan dalam sebuah keluarga yang kaya-raya. Beliau mempunyai harta yang banyak namun harta tu semua tak bernilai pun disisinya. Beliau memilih untuk hidup di negara seperti Pakistan dan cara hidupnya yang amat sederhana. Itu antara sifat yang boleh kita contohi. Pemimpin kita ada macam tu? Hehe...jangan haraplah.

Bab beliau dituduh mengebom sana sini itu bukan masalah bagi kita kerana semua tu propaganda saja. Sebagai seorang Islam, kita tahu dan faham bahawa membunuh orang awam (tak kira Islam atau kafir) adalah haram. Dalam peperangan pun Islam melarang membunuh wanita, kanak-kanak dan orang tua. Mereka adalah golongan yang lemah. Jadi, kenapa kita percaya sangat yang Osama ni bertanggungjawab melakukan pembunuhan orang awam? Seorang yang berpewatakan dan berkeperibadian Islam yang sebenar tidak akan melakukan perkara macam tu.

Kita harus berperasangka baik terhadap orang yang seagama dengan kita. Buat apa nak buruk sangka. Tapi kalau kita mampu nak berperasangka baik terhadap Dato' Eskay, itu bodoh namanya! Jangan samakan dia dengan Osama. Eskay berjuang untuk menegakkan fitnah, tapi bukan Osama. Beza antara Eskay dan Osama melebihi langit dan bumi.

Apa pun berita yang disebarkan, janganlah mudah kita mempercayainya. Jika benar sekalipun Osama telah mati, maka beliau mati demi mempertahankan apa yang diperjuangkan. Apabila seorang Islam keluar berperang atau perjuang di jalan Allah, beliau sebenarnya telahpun mencapai kemenangan. Salah satu daripada 2 kemenangan adalah pasti, menang dalam perang tu ataupun gugur syahid.

moralnya daripada kisah ni, jangan biarkan diri diperbodohkan oleh pihak yang dah sedia bodoh!

No comments:

Post a Comment