21 May 2011

Takkan Melayu Hilang Di Dunia

Pada pandangan aku, Hang Tuah bukanlah bodoh apabila mengatakan "takkan Melayu hilang di dunia..." Yang bodoh ialah orang yang mentafsirkannya. Mentafsir sesuatu dengan membuta tuli tanpa kajian dan siasatan yang menyeluruh.

Hang Tuah benar-benar seorang pendekar. Beliau juga Laksamana, Panglima dan Hulubalang. Melalui cerita yang didengar, yang disampaikan sama ada menerusi mulut ke mulut atau dari perkhabaran ghaib, beliau bukanlah sembarangan orang. Ternyata beliau mempunyai ketinggian ilmu dunia dan akhirat. Begitu juga dengan pendekar-pendekar lain seperti Mat Kilat, Tok Gajah dan sebagainya. Bukan calang-calang manusia. Semoga Allah merahmati mereka.


Mengapa aku kata Hang Tuah hebat? Bila cuba mentafsirkan kata-katanya, aku melihat bahawa beliau adalah seorang yang berpandangan jauh. Walaupun ada sumber daripada perkhabaran ghaib mengatakan bahawa kata-kata tersebut dipinjam daripada kata-kata gurunya Sang Adi Putra, namun Hang Tuah memang ada mengatakannya.

Siapa Melayu? Mengikut apa yang kita faham, Melayu adalah orang yang beragama Islam, mengamalkan adat-adat Melayu dan bertutur dalam Bahasa Melayu sendiri. Jelas sekali di sini bahawa sesiapa pun yang mengikut semua di atas layak di panggil Melayu. Termasuklah Hang Tuah walaupun beliau sebenarnya berasal daripada China.

Lihat saja golongan Mamak di negara ini. Mereka punya 2 identiti, satu mamak dan satu lagi Melayu. Kalau tidak, masakan Tun Mahathir boleh menjadi Presiden UMNO dan PM kerana beliau adalah mamak? Sesiapa saja boleh menjadi Melayu asalkan beliau tinggal di Tanah Melayu, bertutur dalam Bahasa Melayu, mengamalkan adat istiadat Melayu dan beragama Islam. Ini adalah 'guideline' yang jelas untuk menentukan siapa Melayu.

Melayu meliputi segala bangsa sebenarnya. Kalau daripada makna perkataan Melayu bermaksud pelarian dan Tanah Melayu adalah Tanah Pelarian. Ada betulnya juga. Ia bukanlah suatu kaum seperti Cina, India dan lain-lain. Ia lebih kepada identiti. Identiti sebuah masyarakat. Mungkin ada yang tak boleh nak menerima, tapi terpulanglah. Aku tak suruh terima apa-apa pun.

Sejak dulu lagi aku selalu saja dengar kisah-kisah kebangkitan dari Timur ini. Sampai satu tahap aku pun bengang juga pasal kisah-kisah tu nampak macam bangang. Maafkan aku kepada yang terlalu taksub. Bangsa mim belum tentu bangsa Melayu yang seperti mana kita tahu. Mim juga belum tentu Malaysia. Mim boleh jadi mamak, muniandy, macha.....hehe, tak! Aku memain je.

Ada asasnya bila Hang Tuah mengatakan "takkan Melayu hilang di dunia". Beliau berkata begitu bukanlah sekadar cakap-cakap kosong di kedai kopi. Seperti yang aku katakan, beliau adalah seorang yang berpandangan jauh pada zamannya. Cuma kisah-kisah yang kita dengan dari mulut ke mulut membuatkan watak Hang Tuah kelihatan bodoh kerana terlalu menurut kata-kata Sultan pada masa tu.

Owh, ada satu lagi yang menarik tentang Sultan-sultan di Tanah Melayu. Mereka bukanlah orang-orang biasa yang suka-suka nak jadi Sultan. Mereka adalah keturunan pemerintah sejak turun temurun. Ada yang kata mereka adalah daripada keturunan Iskandar Zulkarnain.

Aku ada terbaca suratkhabar baru-baru ni. Ada seorang manusia bangsa Melayu mengaku Sultan Melaka dan telah melakukan upacara menarik keris Taming Sari yang terbenam di dasar sebuah sungai. Tak tahulah sama ada manusia ni gila, bodoh atau cuba memperbodohkan orang lain. Pertama, Sultan Melaka memang tidak ada kerana telah lama melarikan diri waktu Melaka diserang pada kurun ke-15 dulu. Warisnya kemudian menjadi sultan pertama negeri Perak dengan gelaran Sultan Muzaffar Shah. Dan yang ke-2, cuba teka? Keris Taming Sari berada dalam simpanan Keluarga Diraja Negeri Perak sejak daripada pertabalan sultannya yang pertama! Jadi, macam mana manusia Mohd Jan ni mengaku dia adalah Sultan Melaka dan memiliki keris sakti tersebut? Tak ke gila namanya?

Kepada mereka yang mempersoalkan apa fungsi Sultan di setiap negeri sila kaji semula pengetahuan anda. Mengapa Sultan wujud? Mengapa Sultan itu penting dalam negara kita? Jangan melampaui batas dengan mengatakan Sultan buang duit rakyat, Sultan itu ini. Selidik dulu salasilah Raja-raja Melayu dan kamu akan temui dari manakah puncanya semua Sultan ini. Tanpa Sultan adakah Melayu akan bersatu? Ketahuilah bahawa Melayu itu berpecah-belah kerana mereka sendiri tak tahu apakah maksud Melayu. Mereka ingat bangsa Melayu sama macam seperti Cina atau India sedangkan pengertian Melayu lebih luas daripada tu semua.

Dari situ kamu akan dapati dari mana pula asalnya perkataan "Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia" dan sebagainya. Ada yang komen perkataan tu tak sesuai dan perlu diubah. Ketahuilah siapa yang meletakkan perkataan-perkataan itu semua. Siapa yang membimbing Sultan-sultan terdahulu kalau bukan para Wali dan Ulama? Merekalah yang memberikan gelaran ini dan sudah tentulah ada sebabnya. Jangan dengan mudah kamu berkata perkataan-perkataan tu boleh menduakan Allah. Ia adalah hasil buah fikiran orang-orang terdahulu dan mereka bukanlah bodoh untuk menyusun perkataan-perkataan sebegitu sesuka hati saja.







No comments:

Post a Comment