12 May 2011

Pemandu di Malaysia

Daripada apa yang aku perhatikan, pemandu di negara ni makin lama makin bodoh. Kalau pemandu perempuan, jangan cakaplah. Melenting kalau kita kata dia bodoh. Walaupun tak semua, tapi kebanyakannya begitu.

Jangan jadikan angka statistik kemalangan sebagai ukuran. Jika nak bermain dengan angka, sila buat perbandingan yang betul-betul. Berapa nisbah pemandu lelaki dan berapa pula pemandu wanita. Dalam nisbah tu pula, kiralah berapa ramai yang terbabit dalam kemalangan ataupun menjadi punca kemalangan. Kemalangan bukan berpunca daripada pemanduan laju semata-mata.

Punca utama kemalangan adalah kerana kebodohan pemandu tu sendiri. Ini punca utama. Parking ikut suka hati, keluar simpang lembab macam tapir. Terhegeh-hegeh di lorong kanan dan macam-macam lagilah perangai orang kita.

Memandu bukan sekadar pegang stereng dan tekan minyak sahaja. Ia melibatkan tumpuan perhatian yang tinggi dan pemandu harus membuat jangkaan yang terbaik dalam satu-satu situasi. Jangkaan tu akan membantu kita untuk mengelakkan diri daripada masalah.

Sebagai contoh, waktu hendak memotong sebuah lori kita sepatutnya membuat jangkaan apa kemungkinan lori tu akan membalas/membelok ke kanan lalu menghimpit kita jika ada motor di depannya. Jika ada ruang untuk kita elak, tak perlulah tekan brek bagai nak rak. Ni akan menyusahkan orang belakang pula. Tapi berapa ramai pemandu kita yang berfikir macam ni? Semuanya pentingkan diri sendiri walaupun beriman.


No comments:

Post a Comment