12 May 2011

Rumahtangga


Bagi aku, kisah rumahtangga tak perlu diceritakan di blog. Pada kawan pun tak perlu juga. Sebabnya, ia melibatkan 2 pihak. Pihak suami dan pihak isteri. Kalau si isteri yang cerita, suami dapat tau adakah suami suka? Begitu juga dengan si suami. Bila melibatkan mak bapak lagi payah. Orang luar tak tau apa-apa pun.
Cara paling mudah, kembalikan segalanya kepada Yang Berkuasa. Dialah yang paling mengetahui dan memahami. Cuma kita saja yang belum jumpa jalan yang betul bagaimana untuk berhubung denganNya. Bak kata aku dulu, aku cukup tertarik dengan motto seorang member aku. Rela, Redha dan Redah (3R).



Senang cakap, tapi susah untuk melakukannya. Itu biasa. Janji kita cuba dulu. Lepas tu lihat sendiri hasilnya. Manusia lain bukanlah tempat yang sesuai untuk kita mengadu nasib ataupun meletakkan harapan. Hanya pada Dialah kita letakkan semua pengharapan kita dan kepada Dia jugalah kita serahkan segalanya.

Malam tadi aku berbual dengan seorang rakan. Kami berbual tentang pelbagai topik. Termasuklah topik suami isteri. Katanya, isteri ni ibarat permaisuri. Kita sebagai suami yang perlu memasak untuk isteri. Aku tak mengiyakan dan mendidakkan. Aku membiarkan saja dia terus bercerita.

Kalau nak jadikan isteri tu permaisuri apa salahnya. Tapi janganlah sampai setiap 5 minit nak kena buat laporan sms. Bosan jadinya. Aku bukanlah orang yang paling layak nak bercakap tentang ni sebab aku sendiri pun baru je mengharungi hidup berumahtangga. Silap cakap, ada yang kecil hati nanti.

Cuma pendapat aku, jika masing-masing tahu tanggungjawab dan hak masing-masing, banyak masalah dapat diselesaikan. Betullah tugas isteri bukanlah di dapur, tapi kalau di dapur itu lebih senang untuk mendapatkan keredhaan suami bagaimana? Di dapur bukanlah sebagai kuli atau hamba. Jika si isteri dapat memasak makanan yang suami suka dah tentu itu lebih baik daripada duduk atas sofa sambil tengok astro macam permaisuri, ye tak?

Apa pun, aku tetap dengan pendirian aku bahawa kisah/masalah rumahtangga tak perlu diceritakan kepada sesiapa pun walaupun dalam blog. Memang blog dah menjadi salau satu tempat luahan perasaan. Tapi ia lebih banyak mendatangkan keburukan jika kita cerita tentang pasangan kita. Percayalah!

No comments:

Post a Comment